Deze EUR-medewerker heeft haar collega's nog nooit in levenden lijve ontmoet

Mathilde van der Schors
Pieter Jan Oudega

Sinds september werkt Mathilde van der Schors op de afdeling Marketing & Communicatie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze woont in Groningen, en vanwege de lockdowns is ze nog nooit in levenden lijve op de campus aanwezig geweest.

Mathilde van der Schors deed een Master Marketing Management in Groningen, waar ze ook woont. In de zomer solliciteerde ze op een research & consultancy-functie bij de Erasmus Universiteit. Ze wilde graag naar de randstad verhuizen maar door de coronasituatie werkt ze nog steeds geheel vanuit huis.

Je bent nog nooit op de campus geweest?

“Ik dacht: eerst een baan zoeken, daarna een woning. In de zomer heb ik gesolliciteerd via onlinegesprekken. Maar ik wilde niet verhuizen naar een nieuwe stad midden in een nieuwe golf, dan is het nogal moeilijk om een sociaal leven op te bouwen. De EUR vond het goed dat ik in het begin vanuit huis zou werken. Toen kwam de tweede lockdown, waar we nog steeds in zitten. Ik weet dus nog steeds niet waar mijn kantoor is, behalve via de virtuele campus. En een collega die wel even op de campus was, filmde hoe mijn werkplek eruitziet. Dat was de eerste keer dat ik zag waar ik ga werken.”

“Een online-bespreking heeft een doel, het verloopt efficiënt. Maar je mist wel het geklets over ditjes en datjes”

En hoe gaat het nu verder?

“Het is nog steeds de bedoeling dat ik een woning in de Randstad zoek! Tegelijkertijd ga ik ervan uit dat het thuiswerken gedeeltelijk de norm blijft, en dat ik in de toekomst misschien twee of drie dagen op de campus zal werken en verder thuis.”

Je bent helemaal digitaal met deze baan begonnen. Wat was de grootste uitdaging?

“In de eerste week dacht ik: hoe ga ik beginnen? Als je op kantoor zit kun je een praatje maken met mensen, ze kunnen je op weg helpen. Nu zat ik alleen achter mijn scherm, dat was bevreemdend. Mijn oplossing was actief mensen online opzoeken. Met een lijst met alle medewerkers van de afdeling naast me, heb ik iedereen benaderd voor een kennismakingsgesprekje in Teams.

Online werken is heel zakelijk. Een bespreking heeft een doel, dus het verloopt efficiënt. Maar je mist wel het geklets over ditjes en datjes. Daarom heb ik ook een online vrijdagmiddagborrel georganiseerd met de afdeling, zodat we even over andere dingen dan over werk konden praten.”

Is er een voordeel aan deze situatie?

“Ik heb een motorische beperking aan mijn linkerkant, waardoor ik iets minder mobiel ben. In de stad fietsen is lastig. En vijf dagen naar de campus heen en weer komen, kost mij veel energie. De mogelijkheden van thuiswerken omarm ik dankbaar. Maar zodra het kan wil ik graag mijn collega’s in levenden lijve ontmoeten. Rustig ga ik uitkijken naar een woning. Voorlopig heb ik er nog alle tijd voor, geloof ik.”

Wil je meer weten over de aanpak van werkdruk binnen de EUR? Kijk dan op MyEUR (alleen voor medewerkers).