“Dit gedrag is breder dan alleen de machtige mannen in de mediawereld”

Erasmus University Rotterdam Campus

Mirthe Verbeek promoveert aan Erasmus Universiteit Rotterdam op een onderzoek naar de effectiviteit van twee lesprogramma’s die beogen seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. RTV Rijnmond vroeg haar onlangs hoe zij de aflevering van BOOS bekijkt vanuit opvoedkundig perspectief. "Dat John de Mol niet de mannen aansprak, maar zei dat vrouwen minder gêne zouden moeten voelen om te melden, is onderdeel van een bredere maatschappelijke trend.”

Gesprek openen tussen ouder en kind

“Puur het kijken van de aflevering is misschien niet heel opvoedkundig, maar vooral het feit dat zo’n aflevering het gesprek kan openen tussen ouders en kinderen aan de keukentafel is heel belangrijk”, aldus Verbeek. “Het is een goede haak om het gesprek over seksueel gedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag te beginnen - een onderwerp waar nog te weinig over wordt gepraat. Wat het programma niet behandelt, maar wat ik wel belangrijk vind om te melden: dit gedrag is breder dan alleen de machtige mannen in de mediawereld. Het komt in de hele maatschappij voor. Iedereen kan iemands grens over gaan.”

Hoe bekijk jij de reactie van John de Mol?

“De Mol wordt nu door het slijk gehaald. Wat hij impliceert door de nadruk op vrouwen en hun meldingsbereidheid te leggen, in plaats van op de vermoedelijke daders, is hoe veel mensen erover denken. Dat merk ik ook in mijn onderzoek. Het lesprogramma dat ik onderzoek heeft een mannenvariant en een vrouwenvariant. Je ziet dat het lespakket voor vrouwen veel vaker wordt afgenomen door scholen dan het lespakket voor mannen. Die keuze maken scholen vaak om financiële redenen: er is maar beperkt budget. Dan vinden ze het logischer om de meisjes te beschermen in plaats van de jongens te leren hoe ze zich moeten gedragen. Daar zit datzelfde gedachtegoed in.”

Lees het volledige artikel bij RTV Rijnmond.