Ellen Hey schrijft gedicht voor kunstwerk ´The Journey’

Foto van prof.Ellen Hey

Voor het kunstwerk van Rossella Biscotti (Italië) schreef Ellen Hey, Hoogleraar Internationaal Publiekrecht, een gedicht, volgens Hey een ‘gedachtespinsel’, over het internationale recht op zee. Het gedachtespinsel genaamd ‘Law at Sea’ hoort bij het kunstwerk ‘The Journey’, in het kader waarvan Biscotti volgend voorjaar een marmeren blok in de Middellandse Zee laat zinken.

In het Van Abbemuseum te Eindhoven wordt momenteel ‘Positions #3’ tentoongesteld. Rossella Biscotti (Italië) is één van de kunstenaars waar de werken van te bewonderen zijn. Zij richt zich in haar werk voornamelijk op vergeten sociale en politieke gebeurtenissen. Via zorgvuldig vooronderzoek brengt zij met haar reconstructies deze verhalen opnieuw in circulatie. Haar kunstwerk ‘The Journey’ reflecteert op de complexe infrastructuur en geopolitieke omstandigheden van migranten in het Middellandse Zeegebied.

Ellen Hey werd door Biscotti gevraagd om voor dit unieke kunstwerk haar gedachten op papier te zetten. In het gedicht/gedachtespinsel ‘Law at Sea’ wordt nader ingegaan op de internationale regelgeving die van toepassing is op verschillende handelingen en objecten op zee.

Law at Sea

‘Metamorphosed limestone, or marble, turns to sea, by an act that law metamorphoses into an act of dumping. The act requires a permit, based on international law.

Products cross the sea by plane, ship or pipeline to be traded freely, based on international law.

Fish may be taken from the sea and fishing regulated and subject to a permit, based on international law.

Minerals may be mined from the seabed subject to a permit, based on international law.

Archaeological objects in the ocean are protected, based on international law.

Where you are at sea determines who cares about you dumping, trading, fishing, mining or tampering with archaeological objects, based on international law.

A migrant turns to sea. She needs to get to the other side to apply for a permit that metamorphoses her into a refugee, based on international law.

Who cares about a migrant at sea and why?’

Ellen Hey
Professor of Public International Law
Erasmus School of Law, Erasmus University Rotterdam

De lange versie van het bericht is onder aan dit bericht bijgevoegd.

Uit de catalogus bij de expositie

Over Rossella Biscotty
Rossella Biscotti (Molfetta, Italië, 1978) richt zich in haar werk op vergeten sociale en politieke gebeurtenissen. Via zorgvuldig vooronderzoek brengt zij met haar reconstructies deze verhalen opnieuw in circulatie. Ze toont de relevantie ervan voor het heden. In 2010 won Biscotti de Premio Michelangelo. De prijs, een marmeren blok naar keuze uit de groeve van Carrara in Italië, wordt gebruikt als uitgangspunt voor een nieuw werk: The Journey (2016). Ze laat het stuk in de Middellandse Zee zinken. Deze ‘eenvoudige’ handeling brengt de complexe infrastructuur en geopolitieke omstandigheden in het gebied aan de oppervlakte. Een tweede nieuw werk in Positions #3 is Clara (2016), een installatie rondom de beroemde neushoorn Clara. Deze werd in het midden van de 18e eeuw met de VOC naar Europa werd gebracht om vervolgens 17 jaar lang door Europa te toeren.

Over ‘Positions #3’
Positions #3 presenteert het werk van vier kunstenaars; Rossella Biscotti, Duncan Campbell, Maryam Jafri en Natasja Kensmil. Zij maken gebruik van zeer verschillende beeldende disciplines, variërend van schilderijen en prenten, film, objets trouvés tot ruimte-gebonden installaties. Hun werkwijze is verwant aan methodes uit geschiedschrijving en het sociaalwetenschappelijk onderzoek. De kunstenaars zoeken naar sporen uit het verleden om deze te testen op hun waarde voor het heden. Deze expositie is te bewonderen in het Van Abbemuseum te Eindhoven tot 5 maart 2017.