Erasmus, de universiteit en Rotterdam zijn met elkaar verbonden. Hoe en waarom?

Nu te zien, in de Erasmustentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek.
Vitrine exposition Erasmus

In deze tentoonstelling zijn verschillende bijzondere objecten, originele en replica, te zien van en over Erasmus. Aan de hand van vier thema’s word je meegenomen in het leven van Erasmus en ontdek je hoe de universiteit en de stad zich door de eeuwen heen tot hem verhouden.

Opening Erasmus exhibition in the University Library
Arie Kers

Met de Man Erasmus kom je aan de hand van zijn werk, bijvoorbeeld handgeschreven brieven, meer te weten over wie hij was en over zijn opvattingen. De Mythe gaat in op het beeld van Erasmus, in zijn eigen tijd en na zijn dood en de veranderende receptie van zijn gedachtegoed en wereldbeeld. Dit is onder andere mooi te zien in een spotprent van de Groene Amsterdammer en diverse biografieën. In de Legende gaat het om de onlosmakelijke verbondenheid tussen Erasmus en de stad Rotterdam. Deze nauwe band is bijzonder, want ondanks dat Erasmus maar een paar jaar in Rotterdam heeft geleefd, ‘ademt de stad op verschillende manieren Erasmus’. Over de verbondenheid tussen Erasmus en de universiteit zien we verschillende objecten in het vierde thema, de Universiteit. Hier worden bijvoorbeeld hoogleraren uitgelicht die zich in de geschiedenis van de universiteit met Erasmus hebben beziggehouden.

EUR motto on Erasmus building
Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Dit is een uitgelezen periode om de tentoonstelling te bezoeken en meer te weten te komen over de legendarische humanist. In een periode van de Erasmusweek (met de verjaardag van Erasmus op 28 oktober), het vijftigjarig bestaan van de universiteit als Erasmus Universiteit en het 110-jarig bestaan van de universiteit.

Prof. dr. Ronald van Raak, hoogleraar Erasmiaanse Waarden (ERRC) sprak tijdens de opening van de tentoonstelling over de betekenis van Erasmus vandaag de dag, voor de universiteit en haar studenten en medewerkers. Zo nodigt de tentoonstelling ook uit om na te denken en de discussie gaande te houden over wat de Erasmiaanse waarden voor eenieder kunnen betekenen.

Opening Erasmus exhibition in the University Library
Arie Kers

De tentoonstelling is samengesteld met verschillende objecten uit de collecties van de Universiteitsbibliotheek, het Rotterdamsch Leeskabinet en de Erasmus Collectie in de Bibliotheek Rotterdam. De Erasmus Collectie is recentelijk geregistreerd als Unesco Memory of the World vanwege de unieke verzameling boeken van en over Erasmus.

Inhoudelijk is de tentoonstelling vormgegeven door drs. Sanne Steen (promovendus Erasmusbeeldvorming in Rotterdam aan de faculteit ESPhil), dr. John Tholen (conservator Erfgoedcollecties Bibliotheek Rotterdam) en drs. Roman Koot (conservator Bijzondere collecties Universiteitsbibliotheek). De tentoonstelling is (mede) mogelijk gemaakt door het Comité Erasmus en het EUR Lustrum.

De tentoonstelling is te bezoeken tot 24 januari 2024, op de 1e etage (naast het Rotterdamsch Leeskabinet) tijdens de openingstijden van de bibliotheek.

Wil je meer zien of horen over Erasmus? Dat kan:

• In de Erasmus Galerij, Erasmus Building op Campus Woudestein, met een expositie van penningen met de beeltenis van Erasmus, samengesteld door dr. Herman Gerritsen van het NEPK (Nederlands Economisch PenningKabinet).
  • Online met andere interessante objecten.

Wil je meer weten of heb je opmerkingen, suggesties etc. naar aanleiding van je bezoek aan de tentoonstelling? Gebruik hiervoor het contactformulier of mail naar: roman.koot@eur.nl of steen@esphil.eur.nl

Bezoekadres Universiteitsbibliotheek
Campus Woudestein, EUR