Erasmus Universiteit bezorgd over plannen minister om internationalisering tegen te gaan

Campus Woudestein
Studenten in collegezaal tijdens Master Open Dag.
Alexander Santos Lima

Erasmus Universiteit Rotterdam is bezorgd over de plannen van minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen om Engelstalig onderwijs in het hoger onderwijs aan banden te leggen. Als deze plannen worden doorgezet, kan dit namelijk grote gevolgen hebben voor onze internationale studenten en medewerkers, meent de universiteit. EUR hecht juist ontzettend veel waarde aan het internationale karakter van haar onderwijs.

Tijdens het Kamerdebat over internationalisering van het hoger onderwijs dat afgelopen donderdag plaatsvond, presenteerde de minister zijn plannen. In de Tweede Kamer leven er zorgen over de toename van Engelstalig onderwijs. De minister wil daarom nieuwe wetgeving ontwerpen, zijn plannen zullen hiertoe de komende maanden verder worden uitgewerkt.

Onrust en zorgen

"De plannen zorgen voor veel vragen en onrust bij onze internationale studenten en medewerkers aan wie wij veel waarde hechten, net als aan het internationale karakter van ons onderwijs", zegt voorzitter van het college van bestuur Ed Brinksma in een eerste reactie. "Wij geloven dat een échte international classroom onze studenten ontzettend veel brengt, en dit mag niet verloren gaan. Onze internationals maken een integraal deel uit van onze gemeenschap. Wij zullen er alles aan doen om invloed uit te oefenen op de verdere uitwerking van de plannen van de minister."