Erasmus Universiteit roept duurzaamheidsprijs in het leven

bijen imker Woudestein
J. Van Rijn

Tijdens de opening van het volgende academische jaar 2021-2022 zal Erasmus Universiteit Rotterdam haar eerste duurzaamheidsprijs uitreiken. De Sustainability Award, gesponsord door het Erasmus Strategy Office, is een uiting van waardering voor de initiatieven van de Erasmus gemeenschap die een significante bijdrage hebben geleverd of zullen gaan leveren aan onze duurzaamheidsdoelen.

Met Strategie 2024 heeft de Erasmus Universiteit een belofte gemaakt om positieve maatschappelijke impact te creëren en verantwoordelijkheid te nemen voor duurzame ontwikkeling. Ons doel om een Eco-positieve universiteit te worden en duurzaamheid te inbedden in het DNA van de universiteit kan alleen worden bereikt via de Erasmian way: door innovatie, interdisciplinariteit, inclusiviteit, en co-creatie met de EUR-gemeenschap. Daarom nodigen we de EUR-gemeenschap uit om een maximum van 2 kandidaten per faculteit en 2 kandidaten van de Professional Services gemeenschap te nomineren voor de Sustainability award.

Prijs

De Sustainability Award heeft een waarde van maximum van € 5,000 die gebruikt mag worden als investering voor het initiatief. De winnaars zullen ook een certificaat van waardering ontvangen ondertekend door de Rector Magnificus.

Kwalificatie

De Sustainability Award wordt gegeven aan een nieuw of bestaand initiatief gecreëerd door studenten, studieverenigingen, werknemers, alumni, of jonge EUR-startups, die een positieve contributie aan de duurzaamheid van Erasmus Universiteit Rotterdam zullen maken of hebben gemaakt.

Inzending

Voor elke genomineerde kandidaat moet er een PDF-document worden ingezonden die de volgende informatie bevat:

1. Een aanbevelingsbrief van de desbetreffende faculteitsdecaan, of de directeur van Professional Services, waarin wordt omschreven in hoeverre het initiatief past bij de volgende criteria:
    1. Het initiatief draagt bij aan de zichtbaarheid van de EUR;
    2. Het initiatief past bij de duurzaamheidsdoelen van de EUR;
    3. Het initiatief heeft een duidelijke duurzaamheidsimpact voor ogen;
    4. Het initiatief past bij de Erasmian Way van werken (co-creatie, innovatief, interdisciplinair, van buiten-naar-binnen en inclusiviteit);
    5. De innovatieve ideeën zijn toepasbaar, schaalbaar en repliceerbaar;
    6. De innovatieve ideeën maken gebruik van op de toekomst georiënteerde initiatieven overeenkomstig met de EUR Strategie 2024.
  2. Een beschrijving van het initiatief (max. 4 pagina’s), waarin ook de motivaties, activiteiten, samenwerkingen en gerealiseerde of potentiële duurzaamheidsresultaten zijn inbegrepen.
  3. Een beknopt plan (max. 2 pagina’s) van hoe het prijzengeld zal worden geïnvesteerd in het initiatief met een uitgebreid budget.

Nominaties moeten worden geadresseerd aan de Programma Manager Duurzaamheid (Mariecke van der Glas) en kunnen digitaal worden ingezonden naar awards@eur.nl. De deadline is woensdag 30 juni 2021.

Alle nominaties en inzendingen worden erg op prijs gesteld. Vragen kunnen worden gestuurd naar awards@eur.nl

Bekijk alle duurzame initiatieven van Erasmus Universiteit Rotterdam.