Erasmus Universiteit Rotterdam maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in Iran

Erasmus Universiteit Rotterdam volgt de ontwikkelingen in Iran. Wij maken ons zorgen over de academische vrijheid. De laatste aanvallen van de Iraanse politie op studenten en medewerkers die protesteerden op de Sharif Universiteit van Teheran hebben deze zaak nog dichter bij huis gebracht.

Vrije uitwisseling van wetenschappelijke perspectieven en versterking van het open debat - tussen wetenschappers onderling, maar ook met studenten en met de samenleving - zijn cruciale onderdelen van academische vrijheid. Wetenschappers hebben een verantwoordelijkheid voor elkaars en andermans vrijheid van meningsuiting. Wij zetten ons in voor de bescherming van de vrijheid van meningsuiting voor vrouwen, studenten en wetenschappers in Iran en overal ter wereld. Vanuit onze Erasmiaanse waarden en tijdens deze diversiteitsweek zien wij het als onze plicht om ons hierover uit te spreken.