Erasmus Universiteit voor zesde jaar Official Partner IFFR

Vanaf 24 januari tot en met 4 februari staat Rotterdam weer in het teken van International Film Festival Rotterdam. De Erasmus Universiteit Rotterdam is voor het zesde jaar Official Partner van het IFFR en brengt in samenwerking met Studium Generale kennis van de universiteit naar het festival en het festival naar de studenten. Er staan films, de Erasmus FilmQuiz, een speciale IFFR editie van talkshow Studio Erasmus en het Erasmus Tiger College op het programma.

De samenwerking tussen de Erasmus Universiteit en IFFR begon zes jaar geleden. Erasmus Universiteit en International Film Festival Rotterdam zijn van oudsher sterke Rotterdamse merken, verankerd in de stad. Beide organisaties profileren zich met een nieuwsgierige blik op de wereld, interesse in andere culturen, een sterke internationale positie en brede maatschappelijke betrokkenheid.

Uitwisseling
De samenwerking, gestart voorafgaand aan het festival in 2013, is gebaseerd op bovenstaande gemene delers en gericht op het uitwisselen van kennis door het slaan van een brug tussen film en wetenschap. Door de samenwerking presenteert de universiteit haar wetenschappelijke kennis op een groot internationaal podium. IFFR wil op deze manier EUR-studenten nog actiever bij het festival betrekken.

Veel te doen
In december konden de studenten als opwarmer voor IFFR al een film bekijken op campus Woudestein. Op 17 januari staat Moonlight op het programma, met voorafgaand een toelichting door festivaldirecteur Bero Beijers. Hij is ook degene die eerder die avond het spits afbijt in het nieuwe SG programma ‘ Talking Heads’, met een bijzonder kijkje achter de schermen van zijn werk.

Maandag 29 januari vindt de traditioneel succesvolle Erasmus Film Quiz plaats in de foyer van Theater Rotterdam. De teams strijden om tickets voor het IFFR eindfeest. De speciale IFFR-editie van talkshow Studio Erasmus op dinsdag 30 januari gaat deze keer onder meer over de wetenschap achter Wonder Woman, Spider-Man en Wolverine. Wetenschappers Etienne F. Augé (EUR) en Barry Fitzgerald (TU Delft) vertellen over het hoe en waarom van superhelden. Pieter van den Heede gaat in op hoe films en games ons beeld van de geschiedenis bepalen.

Tijdens het Erasmus Tiger College behandelt een van de beste onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam een van de beste films van International Film Festival Rotterdam. Historica Jiska Engelbert geeft voorafgaand aan de film ‘Une Saison En France' een (Engelstalig) introductiecollege.

Het programma van Studium Generale van de universiteit wordt afgesloten met de Zuid-Afrikaanse film 'Wizard'. Deze filmvertoning is speciaal voor studenten en medewerkers en kan tegen een sterk gereduceerd tarief worden gezien.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl