Erasmus University Challenge: "Studenten willen een duurzame impact maken in plaats van geld verdienen"

Campus Woudestein
Twee deelnemende studenten aan de Erasmus University Challenge

Onlangs startte de tweede editie van de Erasmus University Challenge: de startup-competitie van Erasmus Universiteit Rotterdam voor alle studenten in regio Rotterdam. Deelnemers worden uitgedaagd om hun eigen idee, onderzoek of prototype verder te ontwikkelen tot echte producten of bedrijfsplannen.

Dit jaar doen ruim 200 studenten mee aan de wedstrijd in teams van 1 tot 7 personen, en zijn er 73 business ideeën ingediend. De komende maanden leren de deelnemers hoe ze een impactvol bedrijf kunnen opzetten en ontwikkelen ze hun ondernemende eigenschappen en competenties verder. Liesje Goldschmidt, één van de organisatoren vanuit onze universiteit, vertelt: "De studenten die meedoen aan dit programma willen iets bereiken in het leven. Ze zijn erg bewogen en bevlogen om een duurzame impact te maken in plaats van alleen maar geld te verdienen."

Lois Mobach

Netwerken, ervaringen uitwisselen en van elkaar leren

Twee van de kandidaten, Lois Mobach en Teodor Genchev, zijn enthousiast over het programma. Hoewel ze allebei al enige ervaring hebben met ondernemen, is het programma voor hen van grote toegevoegde waarde. Lois: “De Erasmus University Challenge geeft een soort richting en sturing. We doorlopen het hele proces, van het bedenken en ontwikkelen tot het op de markt brengen van een product. Daarnaast is het een goede kans om ons netwerk te vergroten.”

Ook Teodor hoopt veel andere mensen te leren kennen. “Ik zou het fijn vinden om met anderen te kunnen sparren over hoe zij omgaan met alles dat komt kijken bij het opbouwen van een bedrijf. Het is soms echt moeilijk en je moet veerkrachtig zijn. Ik wil weten wat andere ondernemers op de been houdt als het even tegenzit”, geeft hij toe. Lois herkent de hobbels die komen kijken bij het ondernemerschap. “Ik werk nu full time aan mijn bedrijf, want ik ben al afgestudeerd. Dat geeft zo veel financiële onzekerheid. Iedereen die een eigen bedrijf heeft, moet leren dealen met die spanning.”

Liesje Goldschmidt

Workshops, netwerkevenementen en een grote finale

Gedurende het programma doen de studenten mee aan diverse workshops en netwerkevenementen. De workshops gaan over hoe je goed kunt falen, hoe je een business idee kunt testen, hoe je een prototype kunt ontwikkelen en hoe je een idee kunt pitchen om financiering te verkrijgen. Het netwerkevenement draait om het uitwisselen van ideeën en ontvangen van feedback van partners of medestudenten. Liesje Goldschmidt: “We werken hierbij intensief samen met allerlei zakelijke, maatschappelijke en educatieve partners. Denk aan Innova Energie, Port of Rotterdam en Erasmus Centre for Entrepreneurship. Juist die mix, van gevestigde familiebedrijven en regionale organisaties tot beginnende ondernemers, maakt ons programma zo uniek en waardevol.”

Ook krijgen de studenten een coach aangewezen die hen vanuit eigen expertise of ervaring ondersteunt. “Dat kunnen zowel EUR-medewerkers zijn, als van organisaties waarmee we samenwerken. Wij matchen de krachten van coaches met wat een team nodig heeft. De ene keer heeft het meer te maken met persoonlijke vaardigheden en de andere keer met specifieke kennis. Zo hebben we de oprichter van Nedcargo gekoppeld aan studenten die een logistiek platform willen ontwikkelen, maar in hun businessidee nog niet alle benodigde aspecten daarvan hebben meegenomen,” legt Liesje Goldschmidt uit.

Teodor Genchev

Tijdens de grote finale in het Excelsiorstadion in september geven de finalisten een pitch van één minuut over hun ondernemersidee of prototype aan de deskunidige jury en het publiek. Daarna stelt de jury diepgaande vragen. De winnaars van de verschillende categorieën gaan uiteindelijk naar huis met aanzienlijk geldbedrag (maximaal 5 duizend euro) om hun bedrijf of product verder te ontwikkelen. Er worden ook nog andere prijzen verdeeld, zoals een publieksprijs van 100 euro, co-workingspaces, coachingstrajecten en jaar gratis bier, thee of soda.

“Ook al zal niet elk team een product lanceren, we zullen veel lessen leren”

Teodor en Lois hebben hopen allebei dat ze aan het eind van de wedstrijd een flinke stap verder zijn met hun business idee. Toch zullen sommige studenten de komende maanden beslissen om niet verder te gaan met hun business idee. Andere deelnemers zullen elkaar vinden, de krachten bundelen en gezamenlijk verdergaan. Liesje Goldschmidt: “In dat opzicht lijkt het programma erg op het echte startup en scaleup landschap. Maar ook al redden sommige ideeën de finale niet, de deelnemers leren een hoop. Het is vooral heel erg leuk om mee te doen. We sluiten de dagen ook altijd gezellig af met drankjes, pizza’s en een inspiratielezing.” Teodor en Lois zijn het daarmee eens en kijken uit alles wat hen nog te wachten staat. “Om dit programma op universitair niveau aangeboden te krijgen is geweldig. Zulke kansen krijg je niet elke dag. Ook al zal niet elk team een product lanceren, we zullen veel lessen leren,” zegt Teodor.

• Lois Mobach behaalde haar master Media & Business aan Erasmus School of History, Culture and Communication en doet samen met haar compagnon mee om hun eigen bedrijf LOF branding verder te ontwikkelen.
  • Teodor Genchev is tweedejaars student Bachelor International Business Administration aan Rotterdam School of Management en wil samen met zijn team Yugly voedselverspilling verminderen door van ‘lelijk’ fruit en groenten die boeren en producenten gewoonlijk niet verkopen, een product te maken.
  • Liesje Goldschmidt, Head of Business Development bij Eramus Enterprise (EUR)