Erasmus werkt samen met Inter Milaan aan weerbaarheid Oegandese kinderen

Oegandese kinderen Inter Campus voetbal
Oegandse kinderen Inter Campus

Jongeren die opgroeien in grote steden hebben regelmatig met uitdagingen te maken die een positieve ontwikkeling kunnen afremmen. FAIRPLAY, een drie jaar durend project van de Erasmus Universiteit Rotterdam, helpt zulke jongeren om hun veerkrachtigheid te vergoten. Dit wordt gedaan door samen met jongerenwerkers en coaches de sociale programma’s van de deelnemende voetbalclubs te vernieuwen.

Onderdeel van dit project is de Inter Campus, het MVO-programma van FC Internazionale Milano. Actief in 30 landen, waar zij Oeganda geselecteerd hebben om het vernieuwde programma uit te voeren. Afgelopen september zijn daar tachtig Oegandese jongeren het voetbalprogramma gestart in de hoop de negatieve invloeden beter te kunnen weren in de toekomst.

Internationale seminars voor de jongerenwerkers en coaches

Het FAIRPLAY-project onder leiding van dr. Brian P. Godor bestaat uit vier periodes van negen maanden, waarbij iedere keer andere vaardigheden centraal staan. Elke periode start met een seminarweek die wordt georganiseerd door een van de betrokken clubs. De deelnamede clubs zijn Charlton Athletic Football Club, Feyenoord Rotterdam, Hibernian Football Club, Inter Campus en Werder Bremen. Tijdens zo’n week instrueren wetenschappers de jongerenwerkers en coaches met intensieve sessies over de nieuwe, nog te leren vaardigheden.

De voetbalclubs implementeren de vaardigheden op hun eigen manier

De jongerenwerkers en coaches van de betrokken voetbalclubs gaan na de seminarweken aan de slag om de nieuwe vaardigheden in de programma’s op te nemen. Dit doet elke club op zijn eigen manier. Tijdens de eerste periode staan de vaardigheden doelen stellen, leiderschap en optimisme centraal in de programma’s van de voetbalclubs.

‘De onderwerpen die besproken zijn tijdens de eerste seminarweek bij Charlton Athletic FC, doelen stellen, optimisme en zelfvertrouwen, gaan een interessant onderdeel worden van onze sociale en leerzame activiteiten binnen het programma van Inter Campus Uganda’, aldus Michael, lokaal coördinator bij Inter Campus Oeganda.

Welke trainingen zijn het meest effectief?

Wanneer de negen maanden voorbij zijn worden tijdens de aansluitende seminarweek de ervaringen van de jongerenwerkers en coaches gedeeld. Ook wordt besproken hoe de voetbalclubs de verschillende vaardigheden hebben geïmplementeerd in de programma’s en wat de resultaten hiervan zijn. Zo wordt bepaald welke trainingen het meest effectief zijn om de specifieke vaardigheden, te ontwikkelen.

Vernieuwd programma Inter Camus in Oeganda

Bij de Inter Campus op de St Joseph Primary School in Nagalama, een stad in Oeganda, maken ze als een van de eerste gebruik van een nieuw programma op basis van het FAIRPLAY-project. De Inter Campus in Nagalama is in 2008 gestart met als doel om alfabetisme en de toegang tot gezondheidszorg voor gemarginaliseerde kinderen te verhogen. De kinderen van de St Joseph Primary School krijgen twee dagen per week les van de Inter Campus coaches, waarbij ook voetbaltrainingen worden gegeven.

Jeugd in Nagalama leren omgaan met tegenslagen

Veel kinderen in Nagalama worden tijdens hun jeugd geconfronteerd met problemen rondom gezondheid, scholing en ongelijkheid tussen jongens en meiden. Dr Brian Godor, projectleider van FAIRPLAY, heeft zich als doel gesteld om de jeugd in steden zoals Nagalama te laten leren en groeien, zodat zij beter kunnen omgaan met tegenslagen. Het FAIRPLAY-project is onderdeel van het Erasmus Initative Vital Cities and Citizens, waar dr. Brian Godor themaleider is van het subthema Veerkrachtige Steden en Stedelingen.

Lees hier het artikel van Inter Milaan

Onderzoeker