EUR alumnus Erik Verweij maakt positieve maatschappelijke impact door videocolleges en de aanpak van straatintimidatie

Alumnus Erik Verweij met fiets voor Kralingse Plas

Erik Verweij studeerde rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en zet zich naast zijn baan als advocaat in voor verschillende maatschappelijke thema’s. In zijn vrije tijd maakt hij videocolleges waarin hij uitlegt hoe de rechtstaat werkt en daarnaast probeert hij met de Stichting Stop Straatintimidatie een wettelijke strafbaarstelling van straatintimidatie voor elkaar te krijgen. Onrechtvaardigheid maakt hem regelmatig kwaad en juist zaken waarvan mensen denken dat je niets meer kunt doen motiveren hem om op te komen voor rechtvaardigheid.

Waarom ben je gestart met het maken van videocolleges?

“Mijn eerste video ging over het conceptverkiezingsprogramma van een politieke partij in Nederland, daar stond een hoofdstuk in over democratie en rechtstaat waar ik wat bedenkingen bij had. Ik heb toen voorstellen gedaan dit stuk te verbeteren en dit is de aanleiding geweest voor het maken van de videocolleges. Ik probeer juridische informatie te geven over ontwikkelingen en onderwerpen die maatschappelijk interessant zijn, actueel zijn en waar iedereen een mening over heeft. Met mijn colleges wil ik uitleg geven aan zowel juristen als niet-juristen. Eigenlijk aan iedereen die wel eens een krant leest.”

Waar gaan de videocolleges over?

“Vaak zijn dit onderwerpen waar veel misverstanden over bestaan en waar mensen boos over zijn of juist veel vragen over hebben. Zoals de actuele rechtszaak over de fatale mishandeling op Mallorca of avondklok tijdens de coronacrisis. We voeren met zijn allen vaak discussies over juridische onderwerpen zoals verdragen, actuele rechtszaken of mensenrechten. Maar vaak ontbreekt de kennis over hoe ons rechtssysteem werkt. Ik vind het belangrijk dat iedereen een goed geïnformeerde mening kan vormen en geïnformeerde vragen kan stellen over dingen die we dagelijks in de krant lezen. Andere videocolleges gingen onder andere over de toeslagenaffaire, of je de tabakslobby kunt verbieden en over of Urgenda dwangsommen kan vorderen van de Staat in verband met de klimaatzaak. Ook ging een videocollege over het strafbaar stellen van straatintimidatie.”

Portret alumnus Erik Verweij voor Kralingse Plas

Waarom ben je je gaan bezighouden met het strafbaar stellen van straatintimidatie?

“Toen mijn vriendin mij vertelde over de trucjes die zij en haar vriendinnen gebruiken om veilig thuis te kunnen komen na bijvoorbeeld een gezellig etentje in de stad heeft me dit boos gemaakt. In een vrije samenleving kan het niet zo zijn dat veel vrouwen zó vaak op straat worden lastiggevallen. Veel vrouwen hebben geleerd hun gedrag zo aan te passen dat ze niet aangevallen worden. Ze houden bijvoorbeeld ’s avonds hun sleutels tussen hun vingers om zichzelf in noodgevallen te kunnen verdedigen. Iedereen zou zich hierover moeten uitspreken, ook als je zoiets ziet gebeuren op straat. Ik vind dat straatintimidatie actiever bestreden moet worden. Daarom heb ik me aangesloten bij de stichting Stop Straatintimidatie. Samen proberen we straatintimidatie strafbaar te stellen. We hebben onlangs een petitie aangeboden om het voorstel van ministerie van Justitie en Veiligheid dat binnenkort in de Tweede Kamer behandeld gaat worden te ondersteunen. Je kunt dus met alle kennis die je tijdens je studie opdoet echt impact maken. Tegelijkertijd leer je zelf ook van gesprekken met politici en andere beleidsmakers.”

Waar komt jouw maatschappelijke drive vandaan?

“Ik maakte me op jonge leeftijd al druk over onrechtvaardigheid, maar kwam niet vaak mensen tegen die dat ook op die manier hadden. Toen ik aan de Erasmus Universiteit ging studeren ontmoette ik meer mensen die dat ook wilden, opkomen voor rechtvaardigheid. Tijdens mijn studie was er bijvoorbeeld een situatie waarbij ik voor een pleitoefening een 6 kreeg, waarvan ik zelf dacht dat dit echt een hoger cijfer moest zijn. Een studente naast mij was over hetzelfde kwaad en vroeg me of we er samen wat aan konden proberen te doen. Dat werkt heel inspirerend en op de EUR werd deze eigenschap juist aangemoedigd. Ik leerde dat het niet raar was dat ik deze behoefte had.”

In september begint het nieuwe collegejaar. Wat zou je willen meegeven aan de nieuwe studenten?

“Kijk bewust om je heen naar alle leuke dingen die je meemaakt. Het cliché dat het de leukste tijd van je leven is klopt en het is waardevol om hierbij stil te staan. En probeer dingen. Zoals de uitdagingen en kansen die je tegenkomt de komende jaren. Als je het gevoel hebt ‘dit past bij mij’, probeer het dan gewoon, dat geldt ook voor dingen naast je studie. Probeer er zoveel mogelijk uit te halen.”