EUR-studenten maken podcast om wetenschap toegankelijker te maken

Research in Reach

Een tweetal masterstudenten maken een podcast waarin ze verschillende onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam interviewen. In de podcastserie 'Research in Reach’ willen de studenten de brug slaan tussen wetenschap en maatschappij, omdat die werelden in hun beleving nog te veel gescheiden blijven. Zo zoeken ze onder meer hun eigen docenten thuis op.

In de podcasts bevragen Marco Aperti en Erik Vermunt verschillende onderzoekers over hun werk en hoe zij de ‘bubbel’ van de academische wereld beleven, maar vooral ook wat ze doen om eruit te stappen. Beide studenten volgen de master Cultural economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hun doel is om wetenschap voor iedereen begrijpelijk en relevant te maken. De motivatie kwam voort uit de vraag hoe zij de kennis uit hun master beter zouden kunnen toepassen. “Maar ook, hoe vertalen we dat naar een boodschap die iedereen aanspreekt en begrijpt, ook bijvoorbeeld je moeder”, zegt Marco Aperti uit Italië.

Uit de academische sfeer, op het dakterras

Om hun zoektocht te delen met een groter publiek zochten ze naar een interessant format. De coronacrises maakte het organiseren van live-bijeenkomsten onmogelijk en zo kwamen ze uit bij een podcastserie. Daarvoor interviewen ze de wetenschappers in hun eigen huis. Zo spreken ze een van hun docenten uit Italië op het dakterras onder het genot van een Aperol Spritz. “We willen uit de academische sfeer treden en een beeld krijgen van de personen achter het onderzoek. We denken dat dit helpt om de brug te slaan.”, legt Vermunt uit.

Persoonlijke Invalshoek

In totaal maakten Aperti en Vermunt een viertal afleveringen. Onderwerpen variëren van duurzaam toerisme tot de sociale kracht van hiphop in Indiase sloppenwijken. Marco Aperti: We willen iets van de fascinerende wereld achter PhD onderzoek laten zien. Dit doen we door een persoonlijke invalshoek en door de alledaagse ervaringen van onderzoekers te delen. Elk gesprek was uniek, maar de vraagstukken en twijfels die ter sprake komen roepen veel herkenning op.”

Meer informatie en beluisteren, klik hier.

Op de deze pagina vind je een overzicht van alle relevante podcasts