Eveline Crone in NPO podcast ‘Het Puberbrein’

Vier jongeren kijken elkaar glimlachend aan.

Pubers zijn echt niet alleen maar luie bankhangers die de hele dag ongeïnteresseerd op hun mobiel scrollen. In de NPO HUMAN podcastserie ‘Op je Gezondheid’ schetst hoogleraar Eveline Crone, Erasmus Universiteit Rotterdam, in de podcast over het puberbrein een ander beeld.

Eveline Crone zet pubers in een ander daglicht dan we doorgaans horen: jongeren zijn een bron van creativiteit in plaats van lui en ongeïnteresseerd. De adolescentie is een unieke fase vol mogelijkheden, waarin je erop uitgaat, exploreert en ontdekt. Dit komt allemaal omdat de hersenen volledig in verbouwing gaan zodra je in de puberteit komt. Crone legt uit wat er precies in het brein gebeurt en hoe ze dit onderzoekt in haar lab.
Ze gaat in op wat de rol is van de sociale omgeving van jongeren. En doen we wel goed aan het telefoonverbod in de klas. Ook vertellen drie jongeren over hun ervaringen met de coronapandemie en hoe dit hun sociale leven en mentale welzijn heeft beïnvloed.

Luister hier de podcast – gepubliceerd 29 januari 2024 door HUMAN

Over Eveline Crone

Prof.dr. Eveline Crone is Hoogleraar Ontwikkelingsneurowetenschap in de Maatschappij aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en hoofdonderzoeker van het Erasmus SYNC-lab. Daarnaast is zij benoemd tot Erasmus Professor. Haar onderzoek richt zich op de dynamische ontwikkeling van het jongerenbrein. Hoe leren jongeren omgaan met zichzelf en anderen in een steeds complexer wordende maatschappij? Het SYNClab zet zich in om wetenschappelijke ontdekkingen toegankelijk te maken voor het brede publiek. Crone heeft de visie dat wetenschap beter wordt door samen te werken met maatschappelijke partners, zoals jongerenpanels, scholen en co-creatie teams.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl