Fijnstof, circus en de depressie-epidemie in Studio Erasmus

Studio Erasmus April

Studio Erasmus is de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. In de editie van dinsdag 1 mei o.a. aan tafel onderzoeker Hanan el Marroun over hoe fijnstof de hersenontwikkeling bij Rotterdamse kinderen beïnvloedt. Ook een mini-college over winkelen tijdens de dodenherdenking, interactieve acrobatiek en de depressie-epidemie.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 1 mei 2018 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Hoe ongezond is opgroeien in Rotterdam? – Hanan El Marroun over de invloed van fijnstof op de ontwikkeling van kinderhersenen. Dat fijnstof schadelijk is voor de luchtwegen, was al bekend. Maar nu blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC dat fijne deeltjes al voor de geboorte kunnen bijdragen aan latere gedragsproblemen, zoals verslaving en ADHD.
  • Acrobatiek duo No Nonsense en EMC-onderzoeker Mesut Savas met een interactief optreden over het stresshormoon cortisol bij circusartiesten en andere topsporters.
  • De depressie-epidemie – Filosoof Bert van den Bergh geeft in zijn proefschrift De gestolen stoornis een cultuurfilosofische analyse van onze somberheid.
  • Herdenkt Rotterdam liever gebouwen dan mensen? – Minicollege door historicus Susan Hogervorst over de stad die jaarlijks op 14 mei stilstaat bij het bombardement, maar wel gewoon wil doorwinkelen tijdens de dodenherdenking. De gemeenteraad besliste inmiddels dat er geen koopavond is die avond. Hogervorst promoveerde vorig jaar op herinneringen aan concentratiekamp Ravensbrück en is co-auteur van het in 2015 verschenen boek ‘Rotterdam en het bombardement: 75 jaar herinneren’.

En natuurlijk livemuziek door ISS-student Cathy Wilcock.

Dinsdag 1 mei 2018 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via deze link

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam – locatie Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.