‘Fossiele bedrijven verliezen License to Operate’

Industrie haven Rotterdam
Industrie in de haven van Rotterdam
Claire Droppert

Pensioenfonds ABP stopt met het investeren in fossiele bedrijven. Hoogleraar Banking and Finance Dirk Schoenmaker geeft aan dat dit een erg belangrijk signaal is: “Het legt de bal bij bedrijven om te bewegen. De boodschap is: dit kan zo niet langer, het tempo is te laag.” Het ABP beheert de pensioenen van alle ambtenaren in Nederland en dus ook van alle werknemers van Erasmus Universiteit Rotterdam.

“Jullie moeten serieus met de energietransitie aan de gang. Op het moment dat deze bedrijven wél serieuze plannen hebben, kun je er pas weer geld in investeren, is het signaal”, aldus Schoenmaker in dagblad Trouw. Hij legt uit dat dit niet direct een probleem oplevert voor de fossiele bedrijven als Shell of BP omdat andere belegger de belangen we willen kopen. Maar zo zegt hij: “Het aantal aanbieders van kapitaal daalt en dus zal een bedrijf een hoger rendement moeten bieden om beleggers te verleiden. Dat is zo gegaan in de tabakssector, de paar die daar nog in investeren vragen een hoge winst.”

Verlies ‘licence to operate’

Daarnaast is er volgens hem nog een ander belangrijk effect van de actie van het ABP: “Fossiele bedrijven zijn de ‘licence to operate’ aan het verliezen. Dat is het echte issue. De discussie kantelt… Het net is zich aan het sluiten rond grote bedrijven die niet serieus de overgang naar schone energie maken. De druk wordt groter, dat is heel helder. Je zou hopen dat de regeringsleiders die druk op de komende klimaattop ook opvoeren.” De hoogleraar aan de Rotterdam School of Management hoopt dat bedrijven uiteindelijk gevoelig zijn voor die maatschappelijke roep. “Ze moeten aan de gang gaan en weer investeerbaar worden. Het is toch de bedoeling dat we allemaal samen naar de nieuwe, schonere wereld gaan.”

‘Sin stock’

Mathijs van Dijk, hoogleraar Finance aan de Rotterdam School of Management, zegt op NOS dat fossiele bedrijven een nieuwe categorie ‘sin stock’ lijkt te worden, zoals de wapenindustrie en tabaksindustrie dat eerder werden. "Het effect van de stap van ABP op lange termijn kan zijn dat het lastiger voor hen wordt om geld op te halen op de kapitaalmarkt... Er zijn steeds meer beleggers die zeggen dat ze de sector uitgaan."