Fulbright-beurs voor ESHCC student

Op naar een master bij Duke University
Dirck de Kleer with the board members of the Holland America Friendship Foundation
Rodolfo Vejar

Een masterstudent van ESHCC, Dirck de Kleer, heeft een Fulbright-beurs ontvangen. De beurs is bedoeld om zijn tweejarige master in Liberal Studies aan Duke University (Durham, North Carolina) te bekostigen.

Op 30 mei ontvingen acht Nederlandse studenten en negen PhD'ers een Fulbright-beurs op de Universiteit Leiden. Deze beurzen zijn bedoeld om de uitwisseling van onderzoekers en studenten van en naar de Verenigde Staten te ondersteunen. Naast de Nederlandse bursalen, ontvingen ook 29 Amerikanen een beurs: zes onderzoekers en 23 studenten, die naar Nederland komen voor hun onderzoek of studie.

Van Communicatie naar Liberal Studies

Dirck was een van de acht studenten die de prestigieuze beurs in ontvangst mocht nemen, zijn beurs werd gesponsord door de Holland Friendship Foundation. Hij deed een HBO Bachelor Communicatie in Den Haag en vervolgde zijn studie aan de Erasmus Universiteit met een premaster in Media en Journalistiek. Momenteel rondt hij de master Media en Journalistiek af met een masterthesis over links populisme in West-Europa en de Verenigde Staten, onder begeleiding van Dr. Nel Ruigrok. Daarnaast volgde hij het afgelopen jaar bijvakken in Religie en Politiek aan Universiteit Leiden. Vanaf augustus vertrekt hij naar Duke University (North Carolina) waar hij een tweejarige master in Liberal Studies zal doen. In deze master wil hij zich academisch verder ontwikkelen door de lens van meerdere disciplines en inspiratie opdoen voor PhD onderzoek na zijn studie, met als focusgebied de samenhang tussen politiek, religie en media. Hij stelt: "Ik ben ervan overtuigd dat ik tijdens mijn studie in de Verenigde Staten rijke voorbeelden zal zien van mijn onderzoeksinteresses en dat de studie me in staat stelt om nieuwe perspectieven op te doen met betrekking tot hedendaagse issues, door middel van het uitwisselen van kennis en ideeën met een zeer diverse groep studenten."

Het Fulbright-programma

Het prestigieuze Fulbright-programma is bedoeld voor studenten die een masteropleiding willen volgen aan een goede Amerikaanse universiteit, PhD'ers die onderzoek willen doen in de Verenigde Staten, of wetenschappers die in Amerika les willen geven. Het programma is genoemd naar de Amerikaanse senator J. William Fulbright, die in 1946 voorstelde om de opbrengst van de verkoop van oorlogsmaterieel te gebruiken voor de financiering van een wereldwijd uitwisselingsprogramma. Het doel was - en is nog steeds - om wederzijds begrip tussen Amerikaanse staatsburgers en mensen uit andere landen te bevorderen. Het Fulbright-programma is gebaseerd op een verdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten. Beide overheden zorgen voor een deel van de financiering van het programma. Het andere deel wordt gefinancierd uit bijdragen van donoren en sponsors.

Kijk voor meer informatie over de beurs op de website van Fulbright