“Het is eigenlijk taboe om over de lange termijn te praten”

Iwona Gusc in een interview met NPO Radio 1
Picture of the city of Warsaw
Ukraine flag

“Oekraïense vluchtelingen gaan uit van een tijdelijke situatie. Die mensen hopen dat ze op korte termijn teruggaan naar Oekraïne,” vertelt dr. Iwona Gusc aan NPO Radio 1. Iwona was te gast bij NOS Met Het Oog Op Morgen waar ze sprak over de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Polen. Iwona is historicus bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Polen heeft inmiddels al meer dan 2 miljoen Oekraiense vluchtelingen verwelkomd, die zich vooral bevinden in de groten steden zoals Warschau. Het zijn de Poolse inwoners die de opvang van deze grote stroom mogelijk maken. “Mensen worden met name opgevangen door de burgers, dus die zwaartekracht gaat op de schouders van de burgers liggen. Grassroots solidariteitsbewegingen bundelen krachten en staan klaar om mensen uit hun buurland te helpen,” vertelt Iwona.

Het is zwaar en steun vanuit de regering is gering, zegt ze, “maar de daadkracht en de betrokkenheid van de Poolse bevolking, van de burgers zelf, is zó groot dat mensen hun vrije tijd, wat ze kunnen geven, geven aan de vluchtelingen.”

Op de vraag of er ook over de lange termijn wordt nagedacht, antwoordt Iwona: “weinig, is mijn indruk.” Sterker nog, “het is eigenlijk een soort van taboe om over de lange termijn te praten. Een hele groep wil eigenlijk ook niet graag de Poolse procedures starten om werk te gaan zoeken. Die hopen dat ze binnen enkele weken terug kunnen keren.”

Het is dan ook moeilijk om uitspraken te doen over de toekomst. “Ik heb ook mijn eigen zorgen dat het enthousiasme dat we nu zien onder de bevolking, en de betrokkenheid, op een gegeven moment ook ophoudt,” geeft Iwona toe.

Maar dat is nu nog niet aan de orde, voegt ze toe: “die betrokkenheid is nog steeds heel erg voelbaar.”

Onderzoeker

Luister het volledige fragment van NOS Met het Oog op morgen met Iwona Gusc.