Het juiste gevoel van urgentie: Erasmus Universiteit Rotterdam legt de lat hoger in duurzaamheidsambities

Lees er alles over in ons Sustainability Progress Report (ENG, 2021)
students cycling in rotterdam

Als Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) hebben we ons ten doel gesteld om duurzaamheid te verankeren in alles wat we doen, het onderdeel te maken van ons DNA. We voelen ons verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame wereld via ons onderzoek, onderwijs en onze bedrijfsvoering. In 2019 hebben we onze ambities op het gebied van duurzaamheid geformuleerd. Sinds die tijd werken we hieraan met concrete plannen en activiteiten. De belangrijkste activiteiten en resultaten tot en met 2021 presenteren we in het Sustainability Progress Report (ENG). Met inspirerende voorbeelden en veel linkjes worden onderwerpen besproken en tastbaar gemaakt.

Ellen van Schoten, vice-voorzitter van het College van Bestuur, over het rapport: "Het rapport biedt een mooi overzicht en veel links naar meer informatie. Het laat zien wat de EUR doet om als universiteit duurzaam te worden: in onze corebusiness, onderzoek en onderwijs, en in hoe we de campus beheren. Het geeft inspirerende voorbeelden die helpen om de uitdagingen die nu spelen aan te pakken."

Onderwijs voor duurzaamheid

We willen onze studenten voorbereiden op uitdagingen op het gebied van duurzaamheid in hun toekomstige loopbaan. Daarom hebben we ervoor gekozen om duurzaamheid en transformatie te onderdeel te maken van verschillende academische disciplines. Maar daarmee zijn we er nog niet. Zowel studenten als faculteitsmedewerkers mogen verwachten dat de universiteit haar ambities op het gebied van duurzaamheid najaagt, op een toegankelijke manier die onze waarden weerspiegelt.  Lees meer over de ontwikkelingen in het onderwijs, de hoogtepunten van vorig jaar en wat er voor 2022 in het verschiet ligt.

Onderzoek als versneller van duurzaamheid

Duurzaamheidsonderzoek aan onze universiteit is een collectieve inspanning van onderzoekers uit alle faculteiten en disciplines. De studies en projecten van onze academici beslaan een breed scala aan onderwerpen met betrekking tot duurzaamheid. Van duurzamere productie en consumptie tot de perceptie van de opwarming van de aarde. Bekijk het overzicht van onze onderzoeksinitiatieven op het gebied van duurzaamheid, opmerkelijke hoogtepunten en plannen voor het komende jaar.

Duurzaamheid als voorwaarde in onze bedrijfsvoering

EUR heeft de ambitie om een van de meest duurzame campussen van het land te worden, en de bedrijfsvoering speelt daarbij een sleutelrol. EUR streeft ernaar om in 2024 koolstofneutraal te zijn. Om dit doel te bereiken, voeren we duurzaam beleid en duurzame maatregelen in op de operationele gebieden die CO2 uitstoten. Omdat we ook een voorbeeld willen zijn voor de rest van de gemeenschap, hebben we in 2019 het Rotterdams Klimaatakkoord en het SDG Charter ondertekend. Met trots presenteren we onze operationele inspanningen en activiteiten met betrekking tot duurzaamheid, evenals onze belangrijkste verwezenlijkingen en enkele hoogtepunten van onze plannen voor 2022.

Diversiteit en Inclusie maken deel uit van onze duurzaamheidsdoelstellingen

We willen er graag voor zorgen dat ons duurzaamheidsprogramma ook sociale aspecten als eerlijkheid en gelijkheid omvat, in weerspiegeling van onze inzet voor SDG 10: ongelijkheden verminderen. Daarom hebben we van Diversiteit en Inclusie een prioriteit gemaakt bij EUR. Niemand mag worden buitengesloten en we vieren iedereen in onze prestaties. Laat je inspireren door de D&I-initiatieven van 2021, de resultaten ervan en enkele inspirerende verhalen uit de EUR-gemeenschap.

Werken aan duurzaamheid, betrokken bij de samenleving

De rol van universiteiten is in de loop der tijd geëvolueerd. Tegenwoordig wordt van academici verwacht dat zij helpen oplossingen te vinden voor opkomende maatschappelijke uitdagingen. Bij operationele activiteiten gaat het er niet langer alleen om ervoor te zorgen dat een universiteit kan blijven functioneren, maar moet nu ook de levenskwaliteit van de gemeenschap worden verbeterd en het milieu worden beschermd. Onderwijs, onderzoek en operationele activiteiten zijn daarom complementair geworden, verbonden door het gedeelde doel van duurzaamheid ten voordele van de maatschappij. Maak kennis met de actoren die betrokken zijn bij de duurzaamheidsinspanningen van de EUR, en met de initiatieven die van 2021.

Vooruitzichten voor 2022

Ons doel is om duurzaamheid te blijven verankeren in onze onderwijs- en onderzoeksactiviteiten, alsook in onze partnerschappen en activiteiten en in de hele EUR-gemeenschap. We blijven ons inspannen op deze gebieden, overeenkomstig de urgentie die blijkt uit recente ontwikkelingen, zoals COVID-19, stijgende energieprijzen en de steeds duidelijker zichtbare gevolgen van klimaatverandering.

Mariecke van der Glas, programmamanager Duurzaamheid: “A major project we work on in 2022 is the ‘energy roadmap’ which will help us to become energy efficient and reduce our carbon footprint even more.”

Jouw hulp is ook nodig!

We nodigen alle Erasmianen uit om mee te doen: laten we vanaf nu allemaal duurzame keuzes maken ten aanzien van onze studie, ons onderwijs, wat we eten, hoe we ons verplaatsen en wat we kopen, zowel in ons persoonlijk leven als op de campus! Als je suggesties hebt voor toekomstige edities, neem dan contact met ons op via sustainable@eur.nl.