Vera Bos

Het nachtleven zit al bijna twee jaar dicht. "In de nacht gebeuren ontzettend veel dingen die in het dagprogramma geen aandacht krijgen", vertelt muzieksocioloog Julian Schaap in een interview met EenVandaag. Volgens hem is het leven na middernacht belangrijk, omdat het mensen de mogelijkheid biedt om uit de dagelijkse gang van zaken te stappen en hun identiteit te kunnen uiten.

"Het nachtleven biedt hele groepen mensen een plek die ze overdag niet kunnen vinden", zegt Schaap. Daarnaast is het uitgaan ook belangrijk voor het vinden van vriendschappen en liefdes. ‘Muziek verbindt’ is een veel voorkomende uitdrukking. Schaap legt dan ook uit dat mensen een natuurlijke neiging hebben om met elkaar te synchroniseren op muziek. Dit zorgt voor verbinding.

De nachtclubs in het hele land willen op 12 februari weer open. Hiervoor is een protestactie georganiseerd.

Lees het hele interview met EenVandaag

Universitair Docent