'Het tekort aan zorgpersoneel is een tikkende tijdbom'

Verpleegkundige
Dr. Iris Wallenburg

De zorgsector ziet steeds meer personeel weglopen, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Hoewel de instroom in de zorg ook licht toenam, zochten liefst 155 duizend zorgmedewerkers een andere baan. Ondertussen blijft de vraag naar zorg alleen maar stijgen. Hoe lang gaat dat nog goed? Het breekijzer: Het tekort aan zorgpersoneel is een tikkende tijdbom. Universitair hoofddocent dr. Iris Wallenburg spreekt hierover op BNR Nieuwsradio bij het programma BREEKT.

Wallenburg, ooit zelf verpleegkundige, is een van de experts die op het breekijzer ingaat: “Ja, ik denk als we niet zouden veranderen, het gaat natuurlijk niet alleen maar over hoeveel zorgpersoneel we hebben maar ook wat is de zorgvraag en die neemt ook eigenlijk alleen maar toe, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar ik denk dat er ook nog heel wat te winnen valt met het anders organiseren van zorg, het beter luisteren naar wat zorgverleners nu eigenlijk willen van hun werk. En daarmee het beroep ook aantrekkelijker maken. Dus ik ben toch iets positiever.”

Beluister de hele podcast terug op BNR Nieuwsradio.

Universitair Hoofddocent

In BNR Breekt breken we de sleur van jouw ochtend met een goede discussie over het nieuws. Dat doen we met opkomende opiniemakers en deskundigen. BNR Breekt is het meest verfrissende opinieprogramma van de Nederlandse radio.