Hoe kan drugssmokkel in de Antwerpse en Rotterdamse haven worden teruggedrongen?

Lieselot Bisschop

De Rotterdamse en Antwerpse haven fungeren als twee van ‘s werelds grootste toegangspoorten voor de verspreiding van goederen naar de rest van Europa. Samen met deze goederen komen ook grote hoeveelheden drugs aan in de havens, en deze hoeveelheden lijken steeds groter te worden. De reden voor deze stijging is onduidelijk. Wat wel vaststaat is dat het een groot probleem is in beide havens. Lieselot Bisschop, hoogleraar Public and Private Interests aan Erasmus School of Law, onderschrijft dit probleem en geeft tips voor de bestrijding bij de Zweedse publieke omroep SVT en bij de Belgische krant Het Laatste Nieuws.

Lieselot Bisschop doet al verschillende jaren onderzoek naar drugssmokkel in de haven van Rotterdam. Hoewel het volgens haar moeilijk is om te achterhalen of de groei in het aantal inbeslagnames nu wordt veroorzaakt doordat de politie en douane effectiever zijn geworden of er een grotere hoeveelheid drugs de havens wordt binnengesmokkeld, staat vast dat het een groot probleem is in de haven. “Het gebeurt meestal met hulp van binnenuit. Ofwel een werknemer van een particulier of een overheidsbedrijf helpt bij de smokkel”, aldus Bisschop bij SVT.

Wel zijn er naar aanleiding van het onderzoek van Bisschop en haar collega’s stappen gezet in het aanscherpen van de bestrijding van drugssmokkel. Geïnspireerd door het onderzoek naar de aanpak van drugssmokkel in Rotterdam geeft Bisschop bij Het Laatste Nieuws tips die voor de aanpak in de haven van Antwerpen. Zo helpt het volgens Bisschop om te werken met integrale teams die zich in het bijzonder richten op inbeslagname van drugs, om havenbedrijven te betrekken bij de strijd, en uit te leggen aan medewerkers hoe criminelen helpers ronselen om de drugs binnen te smokkelen. Tot slot geeft ze aan dat een mogelijke oplossing kan zijn om te kijken waar België kan leren van de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit, zoals in Nederland al langer wordt verkend. “Zo wordt bestuurlijk verkend of de havenmeester een haventerrein of terminal kan sluiten als er een veiligheidsrisico dreigt”, zegt Bisschop.

Professor
Meer informatie

Lees het hele artikel van SVT hier (in het Zweeds).

Lees het hele artikel van Het Laatste Nieuws hier.

Gerelateerde content
Lieselot Bisschop sprak bij de talkshow Vers Beton Live over de publiek-private samenwerking binnen de Rotterdamse haven.
de rotterdamse haven

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen