Hoe voorkomen we bedreigingen en intimidaties van politici?

Joost Nan

Op woensdag 5 januari 2022 zorgde een man met een fakkel aan de voordeur van Sigrid Kaag, minister van Financiën, voor een dreigende situatie. Bedreiging van Nederlandse politici lijkt steeds heftiger te worden. Moeten er zwaardere straffen mogelijk worden? Joost Nan, hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht, in het bijzonder Financieel-Economisch Strafrecht aan Erasmus School of Law, stelt bij RTL Nieuws dat hij verwacht dat die mogelijkheid er komt.

Het verhogen van de maximumstraf is wellicht niet de oplossing. Daders komen over het algemeen namelijk weg met een relatief milde straf, zo stelt Nan: “Als je in woord of gebaar iemand bedreigt, dan kun je nu maximaal twee jaar cel krijgen. Maar in de praktijk gebeurt dit eigenlijk nooit.”

Toch lijkt het erop dat de Tweede Kamer een wetsvoorstel voor strafverzwaring voor het bedreigen van ambtsdragers gaat aannemen. Het is echter nog maar de vraag of dit zal resulteren in een afname van het aantal incidenten. De hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam stelt dat een strafverzwaring wel zou kunnen bijdragen aan de bewustwording: “Met strafverzwaring kun je een signaal afgeven dat dit soort bedreigingen niet normaal zijn.”

Lees hier het volledige bericht van RTL Nieuws.