Inge Hutter herbenoemd tot rector ISS

Het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft prof.dr. Inge Hutter herbenoemd tot rector van het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag. De nieuwe termijn van Hutter, decaan sinds 2015, loopt van 1 augustus 2019 tot 1 august 2023.

Volgens het College van Bestuur heeft prof.dr. Hutter tijdens haar eerste termijn ISS internationaal gepositioneerd als toonaangevend instituut op het gebied van ontwikkelingsstudies. Ze heeft ook veel werk verzet voor het stimuleren van multidisciplinair onderzoek in de Erasmus Initiatives. ISS neemt deel aan het Erasmus Initiative 'Vital Cities and Citizens'. ISS ontving een zeer positieve score in de recente onderzoeksevaluatie: een zeer goede kwaliteit van onderzoek, excellente maatschappelijke relevantie van onderzoek en de levensvatbaarheid van het onderzoeksprogramma is excellent.

Tijdens haar tweede termijn wil Hutter het onderzoek en onderwijs van ISS en diens maatschappelijke relevantie verder versterken, ook in samenwerking met andere relevante onderzoeksgroepen van de Erasmus Universiteit - en daarbuiten. Doel is ISS te ontwikkelen tot een instituut waar maatschappelijke betrokkenheid is verankerd in de kernactiviteiten.

'De Erasmus Universiteit wil een universiteit zijn die midden in de samenleving staat. Ik denk dat ISS in die ontwikkeling een belangrijke rol kan spelen'

Prof.dr. Inge Hutter (ISS)

Internationale omgeving

Inge Hutter zegt vereerd te zijn met de herbenoeming: “Ik ben nog steeds ontzettend blij met mijn overstap naar het ISS, en daarmee naar de stad Den Haag. Werken in een echt internationale omgeving is qua ervaring een enorme verrijking. Als ik ’s morgens ons gebouw binnenloop, en studenten uit allerlei landen tegenkom, heb ik het gevoel de wereld binnen te stappen. Dat is geweldig.

De Erasmus Universiteit wil een universiteit zijn die midden in de samenleving staat. Ik denk dat ISS in die ontwikkeling een belangrijke rol kan spelen, met een kritisch sociaal wetenschappelijke benadering en grote maatschappelijke relevantie van onderzoek en onderwijs. Niet alleen in ‘the Global South’,  maar ook in de stad Den Haag en de metropoolregio Den Haag - Rotterdam.

Ik kijk ernaar uit om in de komende jaren, met iedereen in de ISS-gemeenschap, ISS nog meer te ontwikkelen tot de Haagse campus van Erasmus Universiteit, ‘Erasmus by the Sea’."

De Institute Council van ISS heeft positief gereageerd op de intentie om Inge Hutter te benoemen voor een nieuwe termijn.

Over Inge Hutter

Voordat prof.dr. Inge Hutter in augustus 2015 decaan werd van ISS, was ze decaan van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), en hoogleraar Demografie daar.

Ze studeerde in 1988 af in Niet-Westerse Demografie (RUG) en Culturele Antropologie (Universiteit Utrecht). In 1994 promoveerde ze cum laude in Groningen. Haar proefschrift behandelde de voeding van zwangere vrouwen op het platteland van Zuid-India.

Haar onderzoeksinteresses omvatten bevolking, sterfte en gezondheid, reproductie en gezondheid en de inbedding daarvan in de culturele betekenissystemen. Ze heeft ook onderzoek verricht op het gebied van vergrijzing en migratie. Hutter heeft onderzoek gedaan (en woonde) in Kameroen, India en Malawi en was ook actief als consultant.

Hutter heeft een track record als het gaat om het verkrijgen van financiering voor onderzoek en capaciteitsopbouw. Daarnaast beschikt Hutter over ruime onderwijservaring. Ook begeleidde ze tal van promovendi, afkomstig uit Ghana, Tanzania, Bangladesh, Pakistan en Nederland.

Over ISS

Het ISS is een internationaal academisch instituut waar onderzoek en onderwijs wordt verricht op het gebied van ontwikkelingsstudies. Het ISS is een onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De studenten van het ISS – rond 200 MA studenten en 120 promovendi - zijn afkomstig uit meer dan 60 landen, voor het merendeel in de ‘global South’. Het ISS werkt nauw samen met universiteiten in zowel Azië, Afrika als Latijns Amerika.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl