Inkoopteam zet volgende stap naar duurzamer inkopen met impact

Inkoopteam EUR 2022

Duurzaamheid inbedden in het inkopen bij de EUR, hoe pak je zoiets aan? Die vraag stond centraal in de kick-off sessie van het inkoopteam van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In een creatieve workshop ging het inkoopteam - bestaande uit Michèle Belgraver, Delphine Gabriel, Carlo Kraak, Vanna Stoffels, Ellen Reints en Rowena van Wijngaarden - aan de slag om samen vorm te geven aan duurzamer inkopen met impact.

Op het zonovergoten terras van restaurant De Schone Lei, met weids uitzicht op de Kralingse Plas en de skyline van Rotterdam, splitste het team zich op in twee groepjes. Onder toeziend oog van Geerke Versteeg van adviesbureau PHI Factory lieten zij hun creativiteit de vrije loop met het maken van digitale ‘magazine covers’, om hun visie op duurzame inkoop te visualiseren. Deze kick-off sessie vormt een belangrijke stap in een breder traject om inkoop binnen de EUR verder te verduurzamen.

Waarom duurzaam inkopen?

Duurzaam beleid is een van de strategische prioriteiten van de Erasmus Universiteit Rotterdam voor 2024. In lijn met deze strategische doelstelling vertaalt de afdeling Inkoop en Contractmanagement dit naar richtlijnen en praktische handvatten voor duurzamer inkopen. Dat is belangrijk, omdat het duurzaam inkopen van goederen en diensten een groot verschil kan maken. Producten inkopen bij een lokaal bedrijf dat werkt met herbruikbare verpakkingen, kan bijvoorbeeld een flinke CO2-reductie opleveren. En diensten afnemen bij een bedrijf dat medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft, zorgt voor meer diversiteit en inclusiviteit. Zo resulteert duurzame inkoop in meer circulariteit, minder CO2 uitstoot en betere baankansen.

Workshop duurzamer inkopen EUR Workshop duurzamer inkopen EUR

Inkopen met positieve impact

Met het plan voor duurzamer inkopen wil het team de positieve maatschappelijke impact verhogen, versnellen en meetbaar maken. Hierbij wordt uitgegaan van de Triple Top Line benadering, die zich richt op het maximaliseren van de positieve impact van economische activiteiten op de omgeving en maatschappij.

Om de omschakeling naar duurzamere inkoop te bewerkstelligen heeft het inkoopteam versterking ingeroepen van verschillende disciplines van de EUR. Zo doet Delphine Gabriel, student Supply Chain Management bij RSM, momenteel haar stage bij de afdeling Inkoop en Contractmanagement. Zij brengt voor verschillende inkoopcategorieën in kaart hoe de maatschappelijke impact geoptimaliseerd kan worden. Ook was het inkoopteam vertegenwoordigd op het evenement ‘Let’s Talk Sustainability: Beter Kopen", georganiseerd door het Design Impact Transition Platform en het EUR Sustainability Programme. Hier ging Michèle Belgraver (Hoofd Inkoop en Contractmanagement) als onderdeel van het expertpanel in gesprek met het publiek over duurzaam inkopen op de EUR.

Hoe nu verder?

Nu ook de kick-off sessie geweest is kan het inkoopteam vol inspiratie verder met het plan van aanpak. Volgende stappen in dit proces zijn het analyseren van bestaande informatie, het gezamenlijk met stakeholders binnen de EUR bepalen van ambities en het uitwerken van concrete acties. Zodra het plan compleet is gaat het team aan de slag met de implementatie ervan. Belangrijk onderdeel daarvan is het creëren van meer bewustzijn op het gebied van duurzaamheid bij contracteigenaren in de organisatie. Het inkoopteam wil contracteigenaren adviseren en inspireren om de beste keuzes te kunnen maken voor een duurzame toekomst. Samen op naar meer positieve impact!

Vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem contact op met het inkoopteam via inkoop@eur.nl.