Iran wil nieuwe munteenheid om inflatie een halt toe te roepen

Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Sinds 2015 heeft de Iraanse munteenheid, de rial, al zo’n 60% aan waarde verloren. Om de inflatie een halt toe te roepen, wil de regering een nieuwe munteenheid het leven in gaan roepen. Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, legt uit waarom deze nieuwe munteenheid Iran’s problemen niet gaat oplossen.

Symptoombestrijding

De nieuwe munt, de toman, zou ervoor zorgen dat de huidige munteenheid wel vier nullen kwijtraakt. Dit betekent dat tienduizend rial straks gelijk is aan één toman. Het parlement heeft het voorstel al goedgekeurd. Nu moet alleen de Sjiitische geestelijkheid het nieuwe plan nog goedkeuren. Ivo Arnold noemt het plan van Iran symptoombestrijding. ‘Dat helpt niet. Munthervorming kan wel helpen, maar alleen in combinatie met het op orde brengen van de overheidsfinanciën.’

Venezuela

Twee jaar geleden was er een soortgelijke situatie aan de hand, maar dan in Venezuela. De Venezolaanse president Nicolas Maduro wilde vijf nullen van de Venezolaanse munteenheid, de bolivar, halen. Ook toentertijd gaf Ivo Arnold al aan dat alleen wat nullen proberen weg te halen van de wisselkoers het land niet ging redden.

Het volledige artikel van RTLZ, 4 mei 2020, kunt u hier lezen.