Jongeren zijn massaal gaan investeren in de aandelenmarkt

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In de afgelopen jaren is de volgende trend steeds zichtbaarder geworden: jongeren zijn en masse aan het investeren geslagen. In Nieuwsuur en een artikel van NOS is hoogleraar Corporate Finance aan Erasmus School of Economics Patrick Verwijmeren te gast om de factoren die aan deze ontwikkeling bijdragen te analyseren en om uit te weiden over de mogelijke nadelen van investeren.

De pandemie schijnt het laatste zetje geweest te zijn voor vele jongeren om te beginnen met investeren. Volgens Verwijmeren heeft dit te maken met een aantal factoren. Aangezien de rente op spaarrekeningen zeer laag is, zijn andere manieren om je geld te laten renderen aantrekkelijker geworden. Een van deze opties is de aandelenmarkt. Digitalisering draagt ook bij, aangezien men nog nooit zo makkelijk toegang heeft gehad tot investeringsmogelijkheden: een smartphone is alles wat je nodig hebt. Tevens lijkt het in de huidige tijd onmogelijk om nieuws over Bitcoin en in mindere mate andere cryptovaluta te missen. Bitcoin breekt door plafond na plafond, wat mensen aantrekt om ook mee te doen aan de gekte, vanwege de grote koerswinsten en aantrekkelijke rendementen.

Mogelijke nadelen

Verwijmeren waarschuwt echter ook voor de mogelijke nadelen van de toegenomen toegankelijkheid van investeringsmogelijkheden. Vele jongeren (en oudere mensen) zijn zich niet volledig bewust van de risico’s en volatiliteit van investeringen. Apps zoals Bucks dragen bij aan de zogeheten gamificatie van investeren, wat ertoe kan leiden dat mensen hun daadwerkelijke doelen en de toekomst uit het oog verliezen. Daarom geeft Verwijmeren aan dat het heel belangrijk is dat je voor jezelf vaststelt wat de risico’s zijn die je bereid bent te nemen. In tegenstelling tot actief investeren, vereist passief investeren minder diepgaande kennis over de kapitaalmarkten en voornamelijk een lange adem. In een artikel van evajinek.nl geeft Verwijmeren advies over het investeren in ETF’s, die in zijn ogen minder risicovol zijn en de moeite waard op de lange termijn. Ben je geïnteresseerd in passief inkomen en de betekenis van de FIRE-beweging? Je kunt zijn advies hier vinden.

U kunt het volledige fragment van Nieuwsuur, 24 februari 2021, hier terugzien. U kunt het volledige artikel van NOS, 25 februari 2021, hier lezen.