Joost Nan benoemd tot hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht

Joost Nan

Joost Nan is per 1 januari 2022 voor een periode van vijf jaar benoemd tot hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht, in het bijzonder Financieel-Economisch Strafrecht (0.2 fte) aan Erasmus School of Law. De leerstoel biedt de mogelijkheid om financieel-economische criminaliteit te onderzoeken vanuit de straf(proces)rechtelijke context en zo de benodigde kaders te bieden om deze vorm van criminaliteit te bestrijden.

Nan is sinds 2013 aan Erasmus School of Law verbonden als universitair docent en vanaf 2017 als universitair hoofddocent Strafrecht. Daarnaast is hij al ruim achttien jaar actief als (cassatie)advocaat (strafrecht), thans bij Wladimiroff Advocaten. De vervlechting van zijn universitaire loopbaan en de strafrechtelijke praktijk heeft ertoe geleid dat Nan een veelzijdig expert is op het gebied van het straf(proces)recht. In de leerstoel komen twee onderdelen van het strafrecht samen waarnaar de aandacht van Nan in zijn onderwijs en onderzoek in het bijzonder uitgaat: de modernisering van het Wetboek van Strafvordering en de groeiende relevantie van het financiële en economische strafrecht.

De aanpak van financieel-economische criminaliteit

Financieel-economische criminaliteit kent vele vormen, waaronder omkoping, witwassen en fraudedelicten. De bestrijding hiervan staat in toenemende mate centraal in het (landelijke en lokale) strafrechtelijke beleid omdat deze vorm van criminaliteit een bedreiging vormt voor de stabiliteit van de maatschappij en de financiële en economische sector. Daders kunnen zowel personen als ondernemingen zijn. Tegen financieel-economische criminaliteit wordt opgetreden met een combinatie van algemene en bijzondere strafrechtelijke wetgeving. Ook de handhavingspraktijk is anders ingericht dan bij het commune strafrecht. Ten slotte hebben misdrijven zoals witwassen een bredere strekking: de opsporing en vervolging dragen eraan bij dat misdaad niet loont.

Doelstelling onderzoek

Nan zal zich als hoogleraar Straf- en Strafprocesrecht, in het bijzonder Financieel-Economisch Strafrecht, met name focussen op de groeiende rol van het algemene straf(proces)recht bij de aanpak van financieel-economische criminaliteit en het te moderniseren straf(proces)recht.

Nan reageert verheugd op zijn benoeming: “Dit is veruit mijn belangrijkste dossier ooit”.

De aanpak van financieel-economische criminaliteit behoeft een interdisciplinaire benadering en moet in bredere context worden beschouwd. Dit sluit naadloos aan bij de ambitie van het Departement Law, Society & Crime. De leerstoel versterkt ook het facultaire profiel van Erasmus School of Law waarin het motto Where law meets business centraal staat.

Het bestuur van Erasmus School of Law feliciteert Joost Nan van harte met zijn benoeming en wenst hem veel succes met zijn werkzaamheden.