Kantine Erasmus School of Economics wint duurzame food challenge

Plates with vegan food on a table
Patrick Groenen (dean ESE) and Ellen van Schoten (EUR Executive Board)
Ronald de Groot

Erasmus Food Lab organiseerde de Co-Ex challenge: een wedstrijd tussen de 3 grootste faculteiten van onze universiteit. Het doel? De keuze van veganistische voedselopties op onze universiteit te stimuleren, en daarmee de duurzaamheid en gezondheid van de voedselconsumptie te vergroten.

Puntensysteem

Het Co-Ex (competing for excellence) project startte in februari 2022 en had twee kanten. Erasmus Food Lab legt in hun eindrapport uit: "Enerzijds keken we naar de bestellingen die de faculteiten deden bij VITAM, de cateraar van de universiteit. We berekenden de koolstofvoetafdruk van de bestellingen en gebruikten deze om de gemiddelde koolstofvoetafdruk te berekenen per bestelling die de faculteiten elke maand deden.

Anderzijds wilden we de studenten erbij betrekken. Daarom hadden we “Your Recipe in the Canteen”. Elke week kon je in de VITAM-kantines een veganistische maaltijd vinden die door een student was ingezonden. Door deze maaltijd te kopen, kon je punten verdienen voor je faculteit. Om deelname te stimuleren, konden studenten ook foto's insturen van hun aankoop van de maaltijden, wat ook bijdroeg aan de punten.

Het project liep van februari tot juni en de som van de maandelijkse scores bepaalde de eindscore: ESL werd derde met een eindscore van 100, RSM werd tweede met 110 punten, en ESE was veruit de beste met 225 punten."

Plates with vegan food on a table

Open gesprekken

Na deze battle die van februari tot juni duurde, werd op 17 oktober Erasmus School of Economics tot winnaar uitgeroepen. De prijs werd door Ellen van Schoten (Raad van Bestuur EUR) overhandigd aan Patrick Groenen, decaan van ESE. Van Schoten benadrukte in haar toespraak: "Duurzaamheid is een zeer belangrijk onderwerp bij EUR: we willen kennis omzetten in concrete acties om impact te maken. Duurzaamheid is een continu proces. We zijn altijd in gesprek met verschillende partijen en verschillende belanghebbenden binnen onze Erasmiaanse gemeenschap."

"We willen kennis omzetten in concrete acties om impact te maken"

Ellen van Schoten

College van Bestuur EUR

Ze vertelde dat er onlangs een Vegan Round-table is georganiseerd met mensen die het idee van een veganistische campus steunen, en mensen die ertegen zijn. Van Schoten: "Open gesprekken en discussies zijn heel belangrijk en waardevol. Een kritische blik is immers een van onze Erasmiaanse waarden!"

Heerlijke recepten

Organisator Erasmus Food Lab in het eindverslag: "Tijdens het uitvoeren van dit project kwamen we wat hobbels op de weg tegen, aangezien het de eerste keer was dat Co-Ex werd uitgevoerd. Maar het was een leuke ervaring, het zien (en eten) van alle verschillende en heerlijke recepten in de kantine en het wachten op de maandelijkse winnaars met ESE die de uiteindelijke eerste plaats veroverde!"

Sommige van de recepten staan op de website van Erasmus Food Lab.

"Het was een leuke ervaring, het zien en eten van alle verschillende en heerlijke recepten in de kantine"

Erasmus Food Lab

Het Erasmus Food Lab is een organisatie die tot doel heeft duurzame en gezonde voeding te promoten en onder de aandacht te brengen. Het is een proeftuin voor onderzoek, onderwijs en
marketing met betrekking tot plantaardig voedsel. Bezoek hun website