Klimaatverandering tegengaan en tegelijkertijd de volksgezondheid verbeteren

Geneeskundestudent Juliette Mattijsen

Elk jaar op 7 april vindt World Health Day plaats, dit jaar met als thema 'our planet, our health'. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor de invloed van klimaatverandering op de gezondheid. Geneeskundestudent Juliette Mattijsen houdt zich volop bezig met dit onderwerp. In 2019 was ze bij de UN Climate Change Conference in Madrid. In 2021 ging ze naar de klimaatconferentie in Glasgow namens de International Federation of Medical Students’ Associations.

Het verschil tussen de twee klimaatconferenties? "Klimaatverandering was in 2019 nog niet veel in het nieuws. Als gezondheidsgemeenschap vonden we moeilijk aansluiting bij de delegaties en daarom is er uiteindelijk geen akkoord gekomen." In 2021 was dat anders, legt Juliette uit: "In 2020 kwamen er verschillende alarmerende wetenschappelijke rapporten, waarin stond dat er nu klimaatactie nodig is." Deze zorg was dan ook goed merkbaar tijdens de klimaatconferentie in Glasgow. "Er was veel media, politici spraken zich veel ambitieuzer uit en de gezondheidsgemeenschap werd gehoord", aldus Juliette.

"Door de laatste rapporten over de klimaatcrisis zijn ogen geopend"

Dat veel mensen zich inmiddels zorgen maken over het klimaat, is terug te zien tijdens de klimaatprotesten die tienduizenden mensen aantrekken, maar ook aan het feit dat de politiek zich van links tot rechts erover buigt. "Armere landen lijden onder de klimaatcrisis die zij niet veroorzaakt hebben, bijvoorbeeld door overstromingen of droogte en hongersnood waarbij veel mensen overlijden. Hoge-inkomenslanden, zoals Europese landen, danken hun welvaart aan de vervuilende industrialisatie, daarom is het hun taak om sneller te verduurzamen", legt Juliette uit.

Invloed van klimaatverandering op je gezondheid

Klimaatverandering heeft invloed op je gezondheid. "Wij stoten meer CO2 uit, dat maakt dat de temperatuur gemiddeld hoger wordt en dat zorgt dat de omgeving verandert. Dit heeft effect op de gezondheid", aldus Juliette. "Door temperatuurverhoging zijn er bijvoorbeeld meer hittegolven, dit kan zorgen voor hittestress of verergering van hart- en vaatziekten. Ook zorgt klimaatverandering voor extremer weer, zoals bosbranden, hevige storm en overstromingen, wat direct resulteert in meer doden, gewonden en ontheemden. Bovendien vindt bacteriële besmetting van voedsel en water in warm weer sneller plaats."

Juliette bij conferentie in 2021

Wat moet er gebeuren om zowel het klimaat, als de volksgezondheid te verbeteren?

Volgens Juliette moet er een ambitieus klimaatbeleid komen: "We steven af op 2,4 graden opwarming, terwijl het cruciaal is om onder de 1,5 graden te blijven. We moeten zo snel mogelijk minder broeikasgassen uitstoten. Daarvoor zijn alle sectoren nodig." Daarnaast legt Juliette uit dat bepaalde maatregelen goed zijn voor gezondheid èn klimaat: we moeten stoppen met het gebruiken van fossiele brandstoffen, we geen voedsel meer moet verspillen, meer plantaardig moeten eten. Ook is het belangrijk dat mensen met elkaar praten over klimaatverandering om elkaar te inspireren, het bewustzijn over klimaat- en gezondheidsprobleem te verhogen, en meer mensen te motiveren om bij te dragen aan de klimaatoplossingen.

"Het gaat er eigenlijk over hoe onze samenleving eerlijker, gezonder en gelukkiger kan worden"

"De boodschap die wij brengen is heel positief"

Volgens Juliette zijn de ambitieuze klimaatdoelen niet alleen maar negatief: "Het gaat er niet alleen over dat men minder mag consumeren of vliegen. Het gaat er eigenlijk over hoe onze samenleving eerlijker, gezonder en gelukkiger kan worden. Daarmee bescherm je niet alleen maar de toekomstige generatie, maar ook de huidige generatie."

Juliette is momenteel volop bezig met dit thema. Zo bezoekt ze klimaatconferenties en heeft ze binnen Erasmus MC bijgedragen aan het ontwikkelen van onderwijs over klimaat en gezondheid. Daarnaast heeft ze tijdens de klimaatmars aandacht gevraagd voor de invloed van klimaatverandering op de gezondheid (meer dan 190 mensen en 4 academische ziekenhuizen waaronder het Erasmus MC sloten zich aan bij dit ‘zorgblok’) en een brief aan de regering geschreven over de kansen om groen uit de COVID-19 crisis te komen.