Laten de 'kneedbare jaren' een eeuwige indruk achter?

Robert Dur

In een interview met NRC weidt Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, uit over de effecten die economische omstandigheden hebben op de baanvoorkeuren van een individu. 

Wat zoek je in een ideale baan? Is het geld? Of zoek je eerder een gevoel van zingeving? Of vind je het belangrijker dat de carrièreperspectieven goed zijn? Het lijkt logisch dat je voorkeuren veranderlijk zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Als er een crisis is, zullen velen ervoor kiezen om baanzekerheid te prioriteren boven het plezier dat een baan kan brengen. Volgens Dur is dit niet de enige observatie die voortvloeit uit zijn onderzoek: 'Wat wij gevonden hebben, is dat mensen in economisch slechte tijden inkomen hoger zetten op het lijstje van wat ze belangrijk vinden in een baan. Maar – en dat is het bijzondere – bij de jongeren van 18 tot 25 jaar blijft dat effect hun hele leven ‘plakken’, ook als de economische omstandigheden veranderd zijn. Dan nóg zal er altijd een stemmetje zijn dat zegt: ik weet hoe het is als de banen niet voor het oprapen liggen, dus ik moet mijn economische zekerheid goed in het oog houden. Andersom werkt het overigens ook. Heb je het geluk dat je de arbeidsmarkt betreedt in gunstige omstandigheden, dan zul je de rest van je leven meer prioriteit geven aan zingeving'.

Effecten op een macroniveau

De grootte van deze effecten is niet enorm op een individueel niveau. De mensen uit de steekproef die ondervraagd werden, dienden vijf aspecten van hun baan te rangschikken. De resultaten tonen aan dat de voorkeuren van de respondenten over het algemeen economische trends volgen. In slechte economische omstandigheden, daalde zingeving met een volle rang op de lijst. Als deze resultaten geaggregeerd worden, kunnen de effecten voor een volledige populatie redelijk groot zijn. Dur: 'Overigens, wat we ook duidelijk in onze data zien, is een algemeen leeftijdseffect, dat losstaat van de economische omstandigheden. Het zegt dat mensen bij de start van hun carrière inkomen belangrijker vinden en gedurende hun loopbaan meer om zingeving gaan geven'.

Opmerkelijke observatie

Een andere bevinding spreekt ons huidige beeld van de 'nieuwe' generatie tegen. Er is een overtuiging dat millennials meer geven over zingeving en bezieling dan een flink salaris. De data indiceert echter iets anders: 'Er bestaat toch een romantisch beeld van een bevlogen generatie jongeren die de wereld wil veranderen. Maar als je naar onze representatieve steekproef kijkt, dan is het tegenovergestelde waar. En dat blijkt telkens weer te gelden voor iedere nieuwe generatie. De jongeren van nu lijken verdraaid veel op de jongeren van vroeger'.

Professor
Meer informatie

U kunt het volledige artikel van NRC, 27 mei 2021, hierboven downloaden. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen