Leren kun je leren

Iedereen weet wel hoe ze een samenvatting moeten maken tijdens een studie- of werkopdracht. Maar er zijn veel meer technieken om leerstof grondig op te nemen. Onderwijspsycholoog Martine Baars deed jarenlang onderzoek naar leren leren

“We overschatten onszelf meestal in het leerproces”, zegt onderwijspsycholoog Martine Baars. “De conclusie is al snel: ik snap het wel. Maar tijdens een toets blijkt het kennisniveau toch opeens tegen te vallen en worden we geconfronteerd met een lager cijfer.” Menig (oud)student zal dit fenomeen herkennen. Baars houdt zich al jaren professioneel bezig met dit onderwerp. Zij is als assistent professor verbonden aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en promoveerde in juni 2014 op het gebied van zelfgereguleerd leren bij basisschool en middelbare school leerlingen. Daarbij kreeg ze ondersteuning vanuit de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Baars verdiept zich in de vraag hoe mensen hun eigen leerproces beter kunnen reguleren door middel van het toepassen van verschillende studiestrategieën, time management en het monitoren van het leergedrag. “Uit onderzoek blijkt dat zowel kinderen als volwassenen slecht zijn in het reguleren van hun leergedrag en leerprocessen”, zegt Baars. Dat is volgens haar zonde, want effectief leren wordt een steeds belangrijkere vaardigheid voor zowel de huidige generatie studenten als alumni. “Léren leren is belangrijk voor de banen van de toekomst, want we worden bijna niet meer opgeleid voor één type baan die vijftig jaar hetzelfde zal blijven. We moeten continu blijven leren - lifelong learning.”

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.

Universitair Docent
dr. (Martine) MA Baars