Lezing Van der Vleuten over programmatisch toetsen: 'Cijfers zijn de meest armoedige vorm van feedback'

Cees van der Vleuten

Bij nieuwe vormen van impactgedreven onderwijs horen nieuwe toetsingsmethoden. Gedurende eerdere bijeenkomsten van de community hebben we besproken hoe we impactgedreven onderwijs het beste kunnen beoordelen. We hebben prof. dr. Cees van der Vleuten uitgenodigd om een lezing te geven tijdens ons webinar over programmatische toetsing; hoe implementeer je nieuwe manieren van beoordelen in een vak of studieprogramma? 

Cees, wetenschappelijk directeur aan de School of Health Professions Education van Maastricht University, werkt al sinds 2010 aan het concept van programmatische toetsing. Op basis van zijn meest recente publicatie 'Programmatisch toetsen: voorbeelden en ervaringen uit de praktijk' (2020), bracht hij een breed scala aan voorbeelden mee en besprak hij belangrijke punten uit zijn onderzoek. Hoe toetsen we de ontwikkeling van vaardigheden bij studenten, is het voldoende om enkel een eindrapport te evaluaren, hoe gaan we om met input van peers en stakeholders, is het toegestaan om beoordelingen van stakeholders mee te nemen in de beoordeling, en hoe maken we bij de toetsing onderscheid tussen groeps- en individuele componenten? 

Sluit aan bij de community

Met Impact at the Core starten we binnenkort een practice group over (programmatische) toetsing. De leden komen maandelijks samen om kennis te delen en uitdagingen rondom dit onderwerp te bespreken. Heeft u interesse om ook aan te sluiten? Laat het ons vooral weten en stuur een mail naar Impact at the Core

Keynote programmatic assessment Cees van der Vleuten