Lof der Zotheidspeld voor Rosanne Hertzberger

portretfoto Rosanne Hertzberger

De 11e Lof der Zotheidspeld gaat naar wetenschapper en schrijver Rosanne Hertzberger. Als columnist weet Hertzberger een scherpe en kwetsbare opstelling te verzachten met humor. Volgens het Comité Erasmus, dat de prijs jaarlijks toekent, treedt ze daarmee in de voetsporen van Erasmus.

Uitreiking

De uitreiking vindt plaats op donderdag 28 oktober, de verjaardag van Erasmus, in de Burgerzaal van het Rotterdams stadhuis. Ook de winnaar van de 10e Lof der Zotheidspeld, Dick Couvée, ontvangt dan de prijs. Vorig jaar werd de uitreiking uitgesteld vanwege Covid.

Erasmusweek

Die week is ook de Erasmusweek, met activiteiten die zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van de beroemde Rotterdammer. Naast de uitreiking staat onder meer op het programma: een Erasmuswandeling, een lunchconcert, een symposium over burgerschapsonderwijs, gastlessen van leerlingen van het Erasmiaans Gymnasium op Rotterdamse basisscholen, de presentatie van het laatste boek in de indrukwekkende serie Brieven van Erasmus waarin zijn complete correspondentie is gepubliceerd, de Human Library en de mogelijkheid echte boeken en brieven uit de privécollectie van Erasmus te bewonderen in de kluis van de Bibliotheek Rotterdam.

Bekijk het programma van de Erasmusweek
    De Lof der Zotheidspeld / The Lof der Zotheid pin

Reactie op prijs

In gesprek met dr. Sandra Langereis, schrijfster van de dit jaar gepubliceerde biografie 'Erasmus: dwarsdenker', reageerde zij op NPORadio1 in het programma Dr. Kelder en co, op het feit dat zij de Lof der Zotheidspeld zal ontvangen. (Kijk en luister het fragment hier terug.)

Over de prijs

Het Comité Erasmus reikt de Lof der Zotheidspeld jaarlijks op de verjaardag van Erasmus uit aan een persoon die zich in de geest van Erasmus heeft ingezet voor de samenleving en een lans heeft gebroken voor tolerantie, onderwijs en satire.

Sinds 2011 hebben de volgende personen de onderscheiding ontvangen:

• 2011 Gyz la Rivière
    • 2012 Arie van der Krogt
    • 2013 Manuel Kneepkens
    • 2014 Inez Weski
    • 2015 Loes Luca
    • 2016 Henk Oosterling
    • 2017 Carrie Jansen
    • 2018 Hugo Borst
    • 2019 Fidan Ekiz
    • 2020 Dick Couvée

Over het Comité Erasmus

Erasmus is internationaal bekend en zijn gedachtegoed is bijzonder actueel. Daarom verdient Erasmus een plaats in het stadsbeeld en in de beleving van alle Rotterdammers, de bezoekers en relaties van de stad. Dat is de doelstelling van Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, opgericht in 2010.
    Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de  leden van het comité.

CV

Rosanne Hertzberger (1984) werd geboren in Rotterdam. Ze studeerde Life Science & Technology aan de TU Delft en Universiteit Leiden, promoveerde aan de UvA, deed een postdoc aan Washington University School of Medicine en is nu onderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze is columnist voor de NRC en De Correspondent en schreef twee boeken.

www.erasmusrotterdam.com