Meet the Professor: 1.500 kinderen maken kennis met de universiteit

Hoogleraren op de trappen op Campus Woudestein samen met kinderen tijdens Meet the Professor
Kind steekt vinger op, hoogleraar voor de klas tijdens Meet the Professor 2024
Alexander Santos Lima

Toga aan en trappen maar: bijna 45 Rotterdamse hoogleraren gingen op 23 mei 2024 per fiets naar basisscholen in de stad. In het kader van ‘Meet the Professor’ gaven ze dit keer geen college aan studenten, maar les aan basisschoolleerlingen. Dat beviel zowel de hoogleraren als de leerlingen wel: “Na afloop van de les vroeg de juf wie er ook professor wilde worden en toen staken er toch zeker 7 of 8 kinderen hun hand op”, vertelt hoogleraar Jaco Dagevos.

Aan deze eerste editie van Meet the Professor deden 43 scholen mee, van Hoogvliet tot aan Capelle aan den IJssel, en op deze manier werd er aan bijna 1.500 leerlingen in de bovenbouw over allerhande onderwerpen lesgegeven. Een greep: fake news, de hersenen, belastingen, wat is een Rotterdammer en hoe dokters beslissen. Ook vertelden de hoogleraren over wetenschap in het algemeen en wat een professor doet.

Hoogleraar Economie Otto Swank gaat op de foto met een groep basisschoolleerlingen tijdens Meet the Professor 2024

Speltheorie voor leerlingen in groep 7

Op OBS Pluspunt in ’s Gravenland gaf Otto Swank, hoogleraar Economie, aan groep 7 op een eenvoudige manier uitleg over speltheorie. Als je wel of geen ‘goedemorgen’ tegen je ouders zegt, wat is dan het gevolg? Zullen ze blij zijn of juist chagrijnig? Dat kun je dus voorspellen met speltheorie. Daarna vertelde hij over zijn huidige onderzoek naar vertrouwen in de overheid aan de hand van een voorbeeld: als je geopereerd moet worden, vertrouw je dan de arts? Waar hangt dat vanaf?

“Ik vond het leuk en gezellig. Ik had niet verwacht dat de professor een man zou zijn. En ik heb nieuwe woorden geleerd zoals improvisatie”, vertelde een leerling. Een klasgenoot zei: “Het allerleukste vond ik dat de professor mee ging naar de klas en van alles ging uitleggen. Ik heb geleerd wat economie is, want dat wist ik nog niet zo goed.”

hoogleraren met hun toga's aan op de fiets op Campus Woudestein
Alexander Santos Lima

Nieuwsgierige kinderen stellen de meest uiteenlopende vragen

Overal waar de hoogleraren kwamen, troffen ze kinderen die ontzettend nieuwsgierig zijn en geen schroom hebben om allerlei vragen te stellen. Hoogleraar Jaco Dagevos gaf op OBS De Notenkraker in Hoogvliet les over vluchtelingen. Kinderen die zelf een vluchtelingachtergrond hebben, vertelden daarover. Maar de kinderen wilden ook graag weten of Jaco Dagevos Ronaldo of Messi beter vond, en welke vakken hij vroeger op school het leukst of stomst vond. Een leerling wilde ook graag een keer zijn baret opzetten en dat mocht natuurlijk.

Over Meet the Professor

Voor lang niet alle kinderen is het vanzelfsprekend dat ze door studeren na school, of dat ze weten wat een universiteit is. Het evenement ‘meet the professor’ laat basisschoolleerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met de universiteit: door de hoogleraren naar de basisschool te brengen. Zo komen ze te weten wat er op een universiteit gebeurt, wat wetenschap nou is en dat het ook voor hen een mogelijkheid is om daarnaartoe te gaan.

Deze eerste editie van Meet the Professor werd georganiseerd in het kader van het 110-jarig bestaan en 22e lustrum van Erasmus Universiteit Rotterdam.