Netwerkpartners maken samen vuist tegen kansenongelijkheid

Een afslag te vroeg

Ze hebben allen één ding gemeen en dat is dat ze samen de verantwoordelijkheid willen nemen voor een eerlijk en rechtvaardig speelveld voor het Rotterdamse kind.  Of in vakjargon: het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs. Daarom kwamen vertegenwoordigers van zeven Rotterdamse organisaties in november jl. bijeen om samen met het team van het Outreach programma van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) ‘Onze toekomst verbinden’ de krachten te bundelen.

Deze netwerkbijeenkomst komt voort uit eerdere bezoeken van het Outreach team aan de verschillende organisaties en gaat over de vraag hoe de toegang tot de universiteit kan worden vergroot voor groepen leerlingen voor wie dat niet vanzelfsprekend is.

“Kinderen die bij ons komen voor hulp gaan misschien niet standaard naar de universiteit, maar met de juiste hulp kunnen sommigen daar wel komen”, aldus Ugur Arisoy van Stichting Rijnmond Multicultureel Centrum. Zeki Baran, van Stichting Mara, ziet dat zijn doelgroep juist rolmodellen nodig heeft om beter te kunnen wortelen in deze stad: “Op het gymnasium loopt 40% van de kinderen door gebrek aan ondersteuning tegen de muur. Ga langs bij die gymnasia en ga de terugval van kinderen van kleur tegen!”

Het Outreach team deelt inzichten over barrières in het Nederlandse onderwijssysteem en onderzoek naar outreach interventies. Outreach interventies blijken namelijk vooral te werken als deze vroeg beginnen, gepersonaliseerd zijn en onderdeel uitmaken van een breed (integraal) aanbod. Wat volgde was een goed groepsgesprek over thema’s als armoede, de kwaliteit van het onderwijs en het gebrek aan representatie. EUR studente Merve, bijgestaan door haar moeder, illustreerde dit alles aan de hand van haar eigen reis op weg naar de universiteit. Singer-songwriter Nienke Leone, die speciaal was uitgenodigd om deze netwerkbijeenkomst samen te vatten, sloot de bijeenkomst af met het, ter plekke geschreven, ontroerende lied Een afslag te vroeg.

Namens het Outreach team,

Peggy Wijntuin

Luister naar 'Een afslag te vroeg' dat werd geschreven om de bijeenkomst samen te vatten

Als ik 1 iemand red, red ik de wereld