Nieuwe watertappunten op campus Woudestein

Onlangs is het aantal watertappunten op de campus uitgebreid. Studenten, medewerkers en bezoekers van campus Woudestein kunnen nu op vier verschillende locaties gratis kraanwater tappen. Dat draagt bij aan een gezonde en duurzame campus!

Je waterfles vullen bij vier watertappunten

Het aantal watertappunten op de campus is uitgebreid met drie nieuwe punten. Deze extra watertappunten zijn geplaatst om het studenten, medewerkers en campusbezoekers gemakkelijker te maken om hun eigen waterflesje te vullen met koel kraanwater. Het doel hiervan is om het aantal single-use plastic flesjes te reduceren. Door duurzame alternatieven voor plastic aan te bieden, kunnen we samen de plasticsoep tegengaan.

Gezond, duurzaam en betaalbaar

Kraanwater tappen levert een win-win-win situatie op. Nederlands kraanwater is niet alleen net zo gezond en veilig om te drinken als bronwater, maar ook gezonder dan bijvoorbeeld sapjes of frisdrank.

Daarnaast vermindert het tappen van kraanwater de uitstoot van CO2. Dat komt doordat er minder single-use plastic flesjes in het afval terechtkomen. Uit dit filmpjeOpent extern blijkt dat er echt enorme aantallen plastic flesjes in omloop zijn. Kies jij ervoor om je eigen fles met koel drinkwater te vullen bij een van de watertappunten? Dan help jij aan het verminderen van de plastic soep en lever jij dus een waardevolle bijdrage aan de ambitie van de EUR om een van de duurzaamste universiteiten van Nederland te worden.

Bovendien is kraanwater gratis. Kraanwater drinken is dus niet alleen minder belastend voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Zeker nu je statiegeld voor plastic flesjes betaalt.

Waar kun je de watertappunten vinden?

Voor het bepalen van de locatie van de nieuwe watertappunten is gekeken naar plekken op de campus waar veel studenten of medewerkers samenkomen en waar knooppunten zijn van fiets- en wandelroutes. Waar je ook bent op de campus, je kunt nu altijd terecht bij een watertappunt in de buurt. Op onderstaand kaartje zijn alle watertappunten op het campusterrein aangegeven.

Mooi, veilig en eenvoudig in gebruik

De watertappunten zijn van KRNWTR, een bedrijf dat de plasticsoep wil verminderen door het aantal plastic flesjes terug te brengen. De EUR is de eerste universiteit waar dit soort waterpunten te vinden zijn. De watertappunten hebben een modern design met een chique uitstraling. Bovendien kunnen ze tegen een stootje: de bamboe pilaar en RVS-sierlijst ondergingen een speciale behandeling om geschikt te zijn voor gebruik buiten.

De watertappunten zijn aangesloten op het drinkwaternetwerk van de EUR. Ze worden regelmatig onderhouden en gecontroleerd, waardoor het water gegarandeerd veilig is. Het tappen van water bij de watertappunten is heel simpel; een kwestie van de knop indrukken en weer loslaten als je fles vol is. De watertappunten werken al, dus ga er gauw een uitproberen!

Wil je meer informatie over de watertappunten? Neem dan contact op met Projectleider Ben van der Kemp via Ben.vanderkemp@eur.nl.
Wil je weten wat we nog meer doen op het gebied van duurzaam voedsel? Bekijk dan deze pagina