Nu nog een sociaal akkoord

Nederlands Dagblad
Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

In een opinie gepubliceerd in het Nederlands Dagblad op 21 september 2022 gaat Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, in op de gevolgen en mogelijke oplossingen van de energiecrisis.

Tijdens Prinsjesdag werden de plannen van het kabinet voor het aankomende jaar bekendgemaakt. Zo zal de koopkrachtdaling deels gecompenseerd worden, vooral voor de armere huishoudens. Bovendien heeft het kabinet grootse plannen voor de sociale en economische gevolgen van de energiecrisis. Een goede zaak, aldus de hoogleraar. Minder enthousiast spreekt hij over het uitvoeringsprobleem wat Nederland heeft. De beschreven plannen zijn een goede zaak, maar uitvoering komt in de praktijk te traag op gang, stelt Arnold.

Bovendien is het, volgens de hoogleraar, een groot probleem dat het onvoldoende lukt om werknemers mee te laten betalen aan de koopkrachtreparatie. De stijgende energieprijzen leiden steeds meer tot hogere prijzen van andere producten. Deze inflatie loopt echter voor op de stijging in de prijs van arbeid, loon. Een gevolg hiervan is een stijgende spanning tussen vakbonden en zijn leden. Het is daarom volgens Arnold zeer belangrijk dat er een sociaal akkoord komt.

U kunt het volledige artikel van het Nederlands Dagblad, 21 september 2022, hier lezen.