Onderzoek naar koekjes bakken

Ronja Ponsteen is student-docent bij het NIEUWSgierig-project
Begin van de les
Juan doet onderzoek naar waterkwaliteit

Ronja Ponsteen (19) doet momenteel haar laatste jaar criminologie en haar eerste jaar rechtsgeleerdheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Niet direct studierichtingen waarmee je voor een klas kinderen komt te staan. Toch is ze erg blij dat ze dit werk naast haar studie kan doen. “Niet alleen omdat het leuk is om iets voor anderen te betekenen, maar ook omdat ik er veel van leer. Over andere mensen, andere culturen en over mezelf.”

Ronja kwam voor het eerst in aanraking met lesgeven, toen in 2022 de eerste Oekraïense vluchtelingen in haar dorp Lopik arriveerden. Er waren dringend mensen nodig om de gevluchte kinderen van onderwijs te voorzien. “Omdat ik al wat ervaring had als leidinggevende bij de scouts, werd ik gevraagd om samen met een Oekraïense docent voor de klas te gaan staan. Daar ontdekte ik dat ik het eigenlijk wel erg leuk vond om met kinderen te werken. Ik heb me vervolgens aangemeld bij het Wetenschapsknooppunt en van de verschillende projecten die zij op basis- en middelbare scholen verzorgen, sprak het NIEUWSgierig-project mij het meeste aan. Vooral omdat het erop gericht is om kinderen zich te laten verwonderen over de wereld en daar vragen over te stellen.”

Sean doet onderzoek naar monsters
Sean doet onderzoek naar monsters.

“Ik doe dit werk nu bijna twee jaar en het bevalt me nog steeds heel goed. Het is zo leerzaam. De kijk op de wereld van kinderen die nog niet zo lang in Nederland zijn, is echt verfrissend. De meest simpele dingen zijn ineens heel waardevol. Ze zitten boordevol vragen en met NIEUWSgierig leren we ze om die vragen te stellen en ook beantwoord te krijgen. Ze vragen bijvoorbeeld ‘Hoe rijdt een auto?’, ‘Wat zit er in een laptop?’, ‘Hoe wekt een windmolen energie op?’ of ‘Hoe train je een hulphond?’ Hele basale dingen, waar je zelf ook niet altijd een uitgebreid antwoord op hebt.”

Samen onderzoek doen

“De kinderen kiezen per groep één onderwerp dat ze interessant vinden. Vaak is dat iets waar ze al het een en ander van weten. Vervolgens gaan we samen kijken hoe je dat volgens de stappen van de onderzoekscyclus het beste kunt onderzoeken. Is het bijvoorbeeld iets wat je op internet kunt vinden? Of kun je er misschien een proefje voor doen? Kun je er mensen voor interviewen? De laatste groep die ik had, bestond voornamelijk uit Oekraïense kinderen. Voor Oekraïners is eten veel belangrijker dan voor de gemiddelde Nederlander. Ze vinden dat wij heel gek eten hebben en veel te weinig tijd besteden aan eten maken. Het zijn ook best zoetekauwen. Zo kregen we het over koekjes bakken en hoe nieuwe koekjes worden ontwikkeld. Vervolgens probeer je daar samen een onderzoeksvraag van te maken. Dat begint met video’s kijken op internet. Welke ingrediënten heb je nodig? Wat voor verschillende soorten koekjes zijn er? Wat is er nodig als je je eigen koekje wilt ontwerpen? Bij de laatste les heb ik koekjes en versiersels meegebracht en zijn de kinderen de koekjes gaan decoreren met hun eigen ontwerp.”

''Aan het eind van de zeven weken heb je echt een band met de leerlingen. Dan willen ze een knuffel en met je op de foto''

“Bij het NIEUWSgierig-project is het vooral belangrijk dat de kinderen een veilige leeromgeving hebben en dat ze écht gezien worden. Daarom focussen we naast het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden, heel veel op het persoonlijke contact. En vanzelfsprekend pikken ze daarbij allemaal Nederlandse woorden op en leer je allemaal dingen van elkaar. Zo maken ze op een hele natuurlijke manier kennis met het leven in Nederland, met de wereld om hen heen en met andere mensen. En het allermooiste: ze leren nieuwsgierig te zijn en vragen te stellen, ondanks alles wat sommigen van hen hebben meegemaakt. Aan het eind van de zeven weken heb je echt een band met de leerlingen. Dan willen ze een knuffel en met je op de foto.”

Groepsfoto
Groepsfoto met de hele klas.

Waardevolle bijdrage

“Zelf leer ik er ook elke keer veel van. Over verschillende culturen en uiteenlopende onderwerpen. Ik wist bijvoorbeeld ook niet wat er allemaal in een computer zat en hoe je roze koeken kan maken. Dat samen leren is heel leuk. Je komt via het Wetenschapsknooppunt bovendien in contact met allerlei andere docenten en zo ontwikkel je een bredere kijk op de wereld. Ik merk dat ik er zelfverzekerder door ben geworden, omdat voor een klas staan best wel iets van je vraagt.”

“Ik vind het NIEUWSgierig-project heel waardevol, want je betekent echt iets voor die leerlingen. Sommigen hebben aanzienlijke problemen en in het reguliere onderwijs krijgen ze niet de persoonlijke aandacht en begeleiding die ze zo nodig hebben. Bij ons kunnen ze op hun eigen niveau en in een veilige omgeving hun eerste stappen zetten in een vreemd land. Daarom is het zo belangrijk dat we dit kunnen blijven doen en dat onze donoren ons blijven steunen. Met NIEUWSgierig investeren we in het talent van de toekomst.”

Elk jaar wordt NIEUWSgierig aangeboden aan honderd kinderen in de regio Rotterdam. Het project wordt mogelijk gemaakt door het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij brengen wetenschap in de klas door middel van verschillende lessenreeksen en activiteiten gebaseerd op onderzoekend leren, voor leerlingen tussen de 8 en 18 jaar. Lees hier welke projecten er nog meer worden georganiseerd voor het basis- en voortgezet onderwijs door het Wetenschapsknooppunt.