Sociale netwerken en intermediairs staan centraal in het onderzoek naar leerintentie en -gedrag in het kader van Leven Lang Leren. Arbeidssocioloog prof.dr. Ferry Koster, Erasmus Universteit Rotterdam heeft voor dit innovatieve onderzoek naar leercultuur een subsidie €186.700 toegekend gekregen uit het programma ‘Leven lang ontwikkelen: route naar een cultuur van een leven lang ontwikkelen’ van Instituut Gak.
Het onderzoeksproject ‘Toevallig leren: een sociaal netwerkperspectief’ verkent hoe sociale netwerken van werknemers (de contacten die zij hebben met mensen binnen en buiten de organisatie) en met name brugfiguren, mensen die hen wijzen op cursussen, hen motiveren, enzovoort, leerintentie en -gedrag van werkenden beïnvloeden. Hoewel leven lang ontwikkelen veel is onderzocht, blijft de rol van de contacten met brugfiguren onderbelicht. Via literatuuronderzoek, een landelijke survey, interviews en werktafels wordt onderzocht hoe netwerken bijdragen aan een bredere leercultuur. Aandacht gaat uit naar de invloed van sociale relaties binnen en buiten het werk, met als doel het versterken van leercultuur en duurzame inzetbaarheid via sociaal kapitaal.
Het project heeft een looptijd van twee jaar en staat onder leiding van Ferry Koster, hoogleraar Werk en Instituties: Technologische en Sociale Innovatie bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Het projectteam bestaat uit Fabian Dekker en Arie Gelderblom van SEOR, en Bert-Jan Buiskool en Simon Broek van Ockham IPS.
Over het programma Leven Lang Ontwikkelen (LLO)
Kabinet Schoof belooft drempels weg te halen zodat iedereen in Nederland zich kan (blijven) ontwikkelen. Daarvoor wordt onder andere in samenwerking met opleiders, sociale partners en regio’s een LLO-agenda (beheerd door de SER) opgesteld die gericht is op professionals die in hun organisatie een leven lang ontwikkelen willen stimuleren. Het gaat daarbij over de vraag hoe Nederland tot de gehoopte leercultuur kan komen waarin ontwikkeling van mensen die actief deelnemen aan de arbeidsmarkt en voor mensen die dat (tijdelijk) niet doen wordt gefaciliteerd en geïnternaliseerd . Instituut Gak heeft voor het programma Leven Lang Ontwikkelen onderzoekers uitgenodigd om met innovatieve ideeën te komen om een leercultuur in Nederland te bevorderen.
- Professor
- Meer informatie
Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl