Onderzoek naar moderatie van online haatberichten

Campus woudestein

Online haatberichten zijn een probleem waarmee zowel mediaplatforms als platformgebruikers worden geconfronteerd. Onderzoek heeft reeds aangetoond dat dit een wijdverbreid probleem is, maar strategieën om dit soort inhoud het best te modereren of te verwijderen zijn minder duidelijk. Erasmus Universiteit en het Center for Media Engagement lanceren onderzoeksproject over moderatie van online haatberichten.

Het Erasmus Research Centre for Media, Communication and Culture (ERMeCC) is een samenwerking aangegaan met het Centre for Media Engagement om het probleem van matiging van haatberichten aan te pakken. Terwijl eerder onderzoek zich vooral richtte op het woordgebruik zelf, kijkt dit nieuwe project naar de taak van moderatie. Het zal ook de perceptie van gebruikers omtrent moderatie onderzoeken door te vragen wat moderatie eerlijk en legitiem maakt. Om mogelijke culturele verschillen te verklaren, zullen drie landen worden bestudeerd: Nederland, de Verenigde Staten van Amerika en Portugal.

De inzichten die dit onderzoek biedt, zullen de verspreiding van haatberichten op online platforms helpen bestrijden. Het doel van het project is om moderatiepraktijken te ontwikkelen die algemeen worden aanvaard door online gemeenschappen wereldwijd. Kortom, we zullen proberen te bepalen hoe moderatie zowel efficiënt als goed ontvangen kan worden door online gebruikers.

Dit 12 maanden durende project wordt gefinancierd door een Facebook-onderzoeksprijs van $ 100.000 en wordt ondersteund door de Nova Universiteit van Lissabon, Portugal. ERMeCC is onderdeel van de Erasmus Universiteit in Nederland. Het Center for Media Engagement maakt deel uit van het Moody College of Communication aan de Universiteit of Texas in Austin in de Verenigde Staten van Amerika.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.