Oudere familiebedrijven verliezen vaak concurrentiekracht

Familiebedrijven zijn, ondanks hun hun naamsbekendheid, kwetsbaarder dan andere ondernemingen. Juist familiebedrijven die tijdig het roer uit handen durven geven, profiteren meer van hun familienaam. Het kantelpunt ligt bij de derde generatie. Dat blijkt uit onderzoek, waar hoogleraar organisatiekunde Pursey Heugens van Rotterdam School of Management, bij is betrokken.

Met iedere generatie worden familiebedrijven minder concurrerend, dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar familiebedrijven dat het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), samen met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank, deze week naar buiten bracht. Bedrijven die de tand des tijds hebben doorstaan, zijn naar verhouding minder vaak familiebedrijven. De onderzoekers analyseerden data van 6500 bedrijven wereldwijd, waarvan een derde familiebedrijven.

Onderlinge strijd

Vaak zijn interne conflicten of onenigheid over de toekomst van het bedrijf de belangrijkste oorzaak. Problemen spelen meestal op bij de derde generatie, bijvoorbeeld omdat binnen de familie geschikte opvolgers ontbreken. Wanneer opvolging wel in de familie plaatsvindt, blijkt de nieuwe generatie niet bereid genoeg om winst te investeren in toekomstige groei. “Terwijl steeds blijkt dat oude familiebedrijven gemiddeld meer halen uit iedere euro die ze investeren in onderzoek en ontwikkeling”, stelt de hoogleraar van Rotterdam School of Management (RSM) in Trouw.

Extern management gunstig

Familiebedrijven die een externe bestuursvoorzitter aanstellen doen het volgens het onderzoek vaak aanzienlijk beter.  Wel is het belangrijk om als familie een vinger in de pap te houden en de strategie niet volledig uit handen te geven. Ook is het verstandig om de familienaam te blijven voeren.  “Het authentieke en intrigerende verhaal dat deze oudere familiebedrijven te vertellen hebben, wordt door de buitenwereld met enthousiasme ontvangen”, vertelt Heugens verder aan Trouw.

Wilde experimenten of radicale koerswijzigingen zijn niet verstandig. Stapsgewijze veranderingen, waarin je met de tijdgeest meebeweegt, zijn vaak beter. Heugens: „Je stuurt een bejaarde ook niet onvoorbereid de sportschool in”, besluit hij.

Lees het volledige artikel op Trouw.nl

Ook in de Telegraaf en in het Financieel Dagblad is uitgebreid aandacht voor het onderzoek.