Patiëntenbeweging Zorgbelang Fryslân teleurgesteld over gebrek aan inspraak

Marco Varkevisser

Zorgbelang Fryslân had graag inspraak gewild bij het besluit om het Antonius in Sneek en Tjongerschans in Heerenveen te laten samengaan in een nieuw ziekenhuis in Joure. In Friesch Dagblad reageert hoogleraar Marco Varkevisser op het plan voor toekomstbestendige ziekenhuiszorg in Friesland.

Volgens het plan moet Fryslân na 2030 drie ziekenhuizen overhouden, in Leeuwarden (MCL), Drachten (Nij Smellinghe) en Joure. Het Medisch Centrum Leeuwarden wordt een topklinisch ziekenhuis, waar complexe zorg wordt aangeboden. Dat is volgens de vier ziekenhuizen en zorgverzekeraars De Friesland, Zilveren Kruis en VGZ nodig om in de toekomst met minder personeel kwalitatief hoge ziekenhuiszorg te kunnen blijven bieden. In de Friese ziekenhuizen is een tekort van 2100 zorgmedewerkers.

Het nieuwe ziekenhuis in Joure gaat ruim tweehonderd miljoen euro kosten. Gemeente De Fryske Marren is blij een ziekenhuis binnen de grenzen te krijgen, maar was enigszins overrompeld. ,,We zijn mondeling geïnformeerd en verdere informatie volgt ook voor ons. We wisten van het onderzoek en de voorkeurslocatie Joure, maar niet dat de beslissing zo snel werd genomen”, zegt woordvoerster Trycia van Brug. De gemeente is zich bewust van het effect dat het besluit kan hebben. ,,Voor zowel de gemeenten Súdwest-Fryslân en Heerenveen als voor ons heeft het grote impact. We realiseren ons dat er veel vragen zullen ontstaan.” Op de vraag waar het ziekenhuis in Joure mogelijk komt, kan de gemeente niet antwoorden. Eerst moet er een verzoek van de ziekenhuizen komen, dat later aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Geruchten over Joure waren er wel, maar de verbazing overheerst In tegenstelling tot Heerenveen en Sneek is Joure een plaats zonder treinstation. Tom Ettema van Rover Fryslân, dat de belangen behartigt van ov-reizigers in de provincie, zegt dat Joure met de bus ,,redelijk goed” bereikbaar is. ,,Als duidelijk is waar het nieuwe ziekenhuis komt is het van belang dat er goede busverbindingen zijn en dat de dienstverlening aansluit. Dit nieuws is nog vers voor ons, maar we moeten wel vooruit kijken.

”Verwaarloosbaar”
Volgens Marco Varkevisser, hoogleraar Marktordening in de Gezondheidszorg aan Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam, is goede bereikbaarheid geborgd. ,,Het is geen grote verslechtering, ik verwacht niet dat de impact heel fors zal zijn.” Er zijn voor reguliere zorg geen wettelijk vastgelegde normen wat betreft de reistijd naar een ziekenhuis, legt hij uit. Voor acute zorg moet iedereen binnen 45 minuten op een spoedeisende-hulpafdeling kunnen zijn. De voorgestelde verplaatsing is verwaarloosbaar, stelt hij. ,,Al kan ik me voorstellen dat als je in Sneek of Heerenveen vlakbij het ziekenhuis woont, dat gevoel anders is.” Fryslân gaat van vier naar drie ziekenhuizen. Komen ambulances dan nog wel op tijd? Wat de concentratie van de zorg betekent voor de kwaliteit ervan, is een lastige vraag volgens Varkevisser. Er is in ieder geval geen eenduidig bewijs dat reguliere zorg dan beter wordt. Bij complexe zorg ligt dat anders, stelt hij. ,,Maar in dit geval kan het wel zo zijn dat de kwaliteit van de reguliere zorg in de huidige situatie steeds meer onder druk komt te staan, door het personeelstekort, en dat de zorg in de toekomst dus kan verbeteren.” Of de stap succesvol is, zal moeten blijken, zegt Varkevisser. ,,Een nieuw ziekenhuis beginnen is een lang en risicovol traject. Een valkuil is dat het ziekenhuis te groot of te duur zal worden. Helemaal in een tijd waarin steeds meer wordt toegewerkt naar preventie en laagdrempelige zorg dicht bij huis, buiten de ziekenhuizen om.”

Dit artikel verscheen in Friesch Dagblad op 21 juni 2023. Wilt u het hele artikel lezen, ga dan naar de website van Friesch Dagblad.