Prestigieuze ERC Grant voor Zhenyu Gao en Stephanie von Hinke

Neurowetenschapper Zhenyu Gao en gezondheidseconoom Stephanie von Hinke hebben een prestigieuze ERC Starting Grant in de wacht gesleept. Met deze subsidie van de European Research Council gaat Gao onderzoek doen naar hoe hersenen motorische handelingen automatisch plannen. Von Hinke gebruikt de subisidie voor haar project 'Developmental Origins: exploring the Nature-Nurture Interplay'.

Zhenyu Gao - Erasmus MC
Gao over zijn ERC Starting Grant: “Denk na voordat je handelt. Een belangrijke eigenschap van bewuste bewegingen is dat we kunnen beslissen wat de optimale strategie is voor een beweging voordat we hem uitvoeren. Het is echter onbekend hoe ons brein zo’n actieplan voor het aansturen van bewegingen maakt en vasthoudt. Ik zal bestuderen hoe het cerebellum (de kleine hersenen) bijdraagt aan het maken van deze beslissingen.”

Stephanie von Hinke - Erasmus School of Economics
Stephanie von Hinke, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Erasmus School of Economics, ontvangt de subsidie voor haar project 'Developmental Origins: exploring the Nature-Nurture Interplay'. Hierin onderzoekt Von Hinke de wisselwerking tussen genen en omgevingsfactoren in de ontwikkeling van gezondheid en welzijn in het latere leven. Stephanie evalueert de langetermijneffecten van kortetermijnvariaties in vroege levensomstandigheden, en test of deze gen-omgevingsinteracties resultaten op oudere leeftijd  beïnvloeden.

ERC-financiering
De ERC-financiering helpt 408 individuele wetenschappers om hun eigen teams op te bouwen en baanbrekend onderzoek in alle disciplines uit te voeren. De subsidies, met een waarde van in totaal € 621 miljoen, maken deel uit van het EU-programma voor onderzoek en innovatie, Horizon 2020.

Persvoorlichting, T (010) 408 1216 E press@eur.nl