Prestigieuze Spinozapremie voor professor Thea Hilhorst

Voor haar werk over de impact van humanitaire hulp op de samenleving
Thea Hilhorst - June 2022

Professor Thea Hilhorst, hoogleraar Humanitaire Studies bij het International Institute of Social Studies (ISS), onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, ontvangt dit jaar de prestigieuze Spinozapremie, de hoogste Nederlands academische onderscheiding.

Het onderzoek van Thea Hilhorst (1961) richt zich op noodsituaties in gebieden die getroffen zijn door rampen, onderontwikkeling of conflicten. Daarbij legt ze de nadruk op de impact van humanitaire hulp op de alledaagse praktijk van mensen, organisaties en gemeenschappen.

Thea Hilhorst wordt gezien als een van de grondleggers van het relatief nieuwe vakgebied van de humanitaire studies. Haar werk is zeer relevant voor verschillende grote actuele uitdagingen, waaronder internationale migratie, klimaatverandering en pandemieën. Als voortrekker van het vakgebied in Nederland en met een groot aanzien wereldwijd zet Hilhorst zich sterk in voor de verdere ontwikkeling van de humanitaire studies. Cruciaal in de aanpak van Hilhorst is de samenwerking met academici en praktijkmensen in de getroffen gebieden en de oprichting van lokale centra en expertisenetwerken.

De Spinozapremie wordt jaarlijks uitgereikt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) aan onderzoekers die uitmuntend en baanbrekend onderzoek met een brede maatschappelijke impact verrichten. De prijs gaat vergezeld van een bronzen beeld van zijn naamgever, de 17e -eeuwse Nederlandse wetenschapper Baruch Spinoza, en een prijzengeld van 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek.

Onderzoek doen dat betekenisvol is en een wezenlijk verschil maakt in mondiale ontwikkeling en sociale rechtvaardigheid

Professor Hilhorst wordt internationaal erkend als voortrekker in de verdere ontwikkeling van humanitaire studies. Cruciaal in de aanpak van Hilhorst is de samenwerking met academici en praktijkmensen in de betrokken landen en regio's en de oprichting van lokale centra en expertisenetwerken.

Bij de toekenning van de Spinozapremie heeft het Spinozacomité gewezen op haar kritisch onderzoek naar wat zij noemt resilience humanitarianism: hulp die zich richt op het opbouwen van de veerkracht van mensen zelf.

Ook noemde de commissie Hilhorst’s overtuiging dat academisch onderzoek betekenisvol moet zijn en een wezenlijk verschil moet maken voor mondiale ontwikkeling en sociale rechtvaardigheid.

Prijsuitreiking

Professor Hilhorst en de andere Laureaten zullen hun Spinozapremie uitgereikt krijgen tijdens een feestelijke ceremonie op woensdag 5 oktober 2022. Tijdens de ceremonie zullen de laureaten uitgebreid vertellen over hun onderzoek en hoe zij het prijzengeld van 2,5 miljoen euro willen besteden.

Wat is de Spinozapremie?

NWO Spinoza Prize