Provincie Zuid-Holland nieuwe partner ECDA

Alexander Santos Lima

Het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA) verwelkomt de provincie Zuid-Holland als nieuw volwaardig lid in haar ecosysteem van publieke en private stakeholders.

Een economie in transitie

In november 2021, met de opening van het Erasmus Data Collaboratory door Ed Brinksma, voorzitter College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam, kondigde de provincie al aan zich te willen aansluiten bij het Erasmus Centre for Data Analytics.

"Onze economie bevindt zich in een interessante overgangsfase, waarin we als het ware surfen tussen de neerwaartse golf van het industriële tijdperk en de opwaartse golf van de digitalisering. Het kan niet anders: als samenleving en dus ook als economie moeten we drastisch en soms zelfs radicaal veranderen. De economie van de toekomst draait immers om kennis en innovatie", licht Jan van Ginkel, vice secretaris generaal Provincie Zuid Holland toe. Hij vervolgt: "Zuid-Holland kiest ervoor om kansrijke, innovatieve sectoren, zoals data-analytics en kunstmatige intelligentie, verder te ontwikkelen. Dit zal nieuwe bedrijvigheid genereren en daarmee welvaart en banen voor de toekomst. Door ons als volwaardige partner aan te sluiten bij het Erasmus Centre for Data Analytics, kunnen we precies dat bereiken."

Multidisciplinaire samenwerking

Als onderdeel van het partnerschap met ECDA zal de Provincie Zuid-Holland met een multidisciplinair team deelnemen aan het programma Leadership Challenge with Data Analytics, om een data-gedreven manier van werken en denken in de organisatie te stimuleren. In het kader van Grenzeloos Data Landschap zal een master thesis researchprogramma voor studenten worden opgezet. Dit is een samenwerkingsprogramma tussen de Provincie Zuid-Holland en de steden Rotterdam en Den Haag waarbij de partijen kennis en kunde delen op het gebied van data en technologie zoals digitale platformen. De Provincie Zuid-Holland zal ook betrokken zijn bij de organisatie van ECDA's eerste editie van 'AI for social good', een studenten hackathon die gepland staat voor de zomer van 2022. Daarnaast zal de samenwerking met verschillende expert practices van ECDA worden verkend.

Dr. Marcel van Oosterhout, adjunct-directeur Erasmus Center for Data Analytics: "Onze ambitie om bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie en de overgang naar duurzame mobiliteit werkt alleen als we een ecosysteem creëren waarin publieke en private partners samenwerken en co-creëren met academici en studenten. Wij geloven dat data, digitalisering en AI belangrijke aanjagers zullen zijn voor het creëren van deze maatschappelijke impact. Het gaat echter maar voor een klein deel over technologie, het gaat bovendien over sociale innovatie, het creëren van vertrouwen, nieuwe manieren om te innoveren. Dat is precies wat we beogen met ons ecosysteem van partners. Wij verwelkomen de provincie Zuid-Holland om ons ecosysteem te versterken!"