Kunstmatige intelligentie-tool EUR & Hogeschool Rotterdam wint onderwijs “Oscar”

AutomatedFeedback visual
Artificial Intelligence
Feedback Fruits

Automated Feedback, een kunstmatige intelligentie-tool die door Feedback Fruits werd ontwikkeld in samenwerking met de EUR en Hogeschool Rotterdam, is in de prijzen gevallen tijdens de Reimagine Education Awards 2021. Deze internationale “Oscars” voor het hoger onderwijs, georganiseerd door de Wharton School en QS Quacquarelli Symonds, belonen initiatieven die de leerresultaten en de inzetbaarheid van studenten verbeteren en zo het onderwijslandschap fundamenteel vernieuwen.

Uit meer dan 1100 inzendingen uit de hele wereld werd Automated Feedback van Feedback Fruits beloond met een zilveren award in de categorie kunstmatige intelligentie. De ontwikkeling van deze tool werd mede gefinancierd door de Community for Learning and Innovation, dat binnen de EUR onderwijsinnovatie stimuleert en faciliteert.

Automated Feedback is een tool waarmee studenten geautomatiseerde feedback op hun academische schrijfvaardigheden krijgen. Door controle op bijvoorbeeld spelfouten en vormfouten via deze tool te laten doen, heeft de docent meer tijd om zich te richten op inhoudelijk feedback. Studenten krijgen zo tijdens het schrijven direct inzicht in de kwaliteit van hun werk, en kunnen zonder tussenkomst van de docent al verbeteringen doen, en daarvan leren.

De e-learning Tool Suite van Feedback Fruits wordt al op grote schaal gebruikt door EUR-docenten. Dat geldt nog niet voor de Automated Feedback tool, die door enkele tientallen docenten wordt gebruikt. Het streven is om ook deze toepassing binnen de verschillende faculteiten te stimuleren. Wilco te Winkel, informatiemanager aan de EUR en aanspreekpunt voor dit project, is erg enthousiast: “Kunstmatige intelligentie is voor veel mensen in het onderwijs nog onbekend, maar tools zoals Automated Feedback dragen echt bij aan de verbetering van het onderwijs. Het kan bovendien bijdragen aan het verlagen van de werkdruk, een prioriteit van vele vice-decanen onderwijs op de EUR. Deze tool is al heel mooi en wordt nu internationaal erkend, maar is nog maar het begin. Ik zie het als een springplank naar een veel grotere ambitie: de inzet van geautomatiseerde feedback bij álle geschreven producten, inclusief de scripties, aangevuld met peer feedback en docent feedback. Daarmee kunnen we studenten echt maximaal ondersteunen in hun leerproces.”

FeedbackFruits is een Nederlands ed-tech bedrijf dat zich richt op co-creatie van evidence-based onderwijstechnologie. De organisatie werkt inmiddels samen met meer dan 100 hoger onderwijsinstellingen over de hele wereld, waaronder Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft, Hogeschool Rotterdam, Cornell University, Texas Tech University, Monash University, en Central Michigan University.