René Repasi beschouwt de Brexit-deal als een ‘harde Brexit in schaapskleren’

René Repasi

René Repasi, hoogleraar Public and Private Interests aan Erasmus School of Law, heeft op maandag 25 januari 2021 een aantal van zijn standpunten gedeeld over de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en het VK (Brexit-deal), tijdens een hoorzitting met deskundigen van het Duitse parlement.

Repasi beschouwt de deal als een 'harde Brexit in schaapskleren', aangezien de reikwijdte vrij smal is, de hele constructie tamelijk kwetsbaar en de overeenkomst vol staat met open juridische terminologie. Het is een stap terug ten opzichte van het gerechtelijk systeem van de EU voor geschillenbeslechting en een terugkeer naar een soort basale geweldsregel. Volgens de recent benoemde hoogleraar is het daarom van cruciaal belang dat de parlementen (in het bijzonder het Europees Parlement) grip krijgen op de uitoefening door de Europese Commissie van de unilaterale rechten waarin de overeenkomst voorziet en controle krijgen over de activiteiten van de Commissie in de bilaterale partnerschapsraad en de commissies die de overeenkomst creëert.

Klik hier voor het volledige statement van René Repasi (in het Duits).
Klik hier voor het Persbericht van het Duitse parlement.

René Repasi is recentelijk benoemd tot hoogleraar aan Erasmus School of Law.