Rijk sleutelt aan titel van Rotterdamse haven

Bart Kuipers, senior research port economics at Erasmus School of Economics

De Rotterdamse haven krijgt een andere status bij de regering. Ze is niet meer de onbetwiste mainport, maar volgens haveneconoom Bart Kuipers hoeft dat geen verslechtering te zijn. Kuipers vertelt erover in het AD.

De haven is meer dan Rotterdam, zegt haveneconoom Bart Kuipers. "Het gaat ook om het achterlandtransport. Dat is wat in deze nota wordt onderkend. Nederland is de tweede avocado-exporteur van de wereld, om maar aan te geven hoe groot we zijn in groente en fruit. Dankzij het Westland en de Rotterdamse haven."

Volgens Kuipers, die verbonden is aan de Erasmus Universiteit, betekent het nieuwe beleid geen verslechtering voor Rotterdam. Het is alleen al winst dat er nu een Havennota is, zegt hij. "Die was er niet. Af en toe stuurde de minister een brief over Rotterdam naar de Kamer, maar nu is de haven een chefsache geworden. Ze wordt zeer belangrijk gevonden."

Dat komt volgens Kuipers weer door de energietransitie waarin Nederland een hoofdrol wil spelen en die grote gevolgen heeft voor de havens. "De Noordzee komt vol windmolens te staan. In Groningen staat een grote waterstoffabriek gepland, net als in Amsterdam en in Rotterdam zelfs meerdere. Het Rijk trekt de regie naar zich toe, omdat het wil dat deze nieuwe, voor de toekomst belangrijke energieprojecten van de grond komen. Nu draait het in Rotterdam nog om olie en containers. Groene energie moet daarbij komen."