Rotterdams Mobiel Bos Project: Samenwerken aan een Groenere Stad

Evy Hachmang

In steden is de impact van toenemende en langdurige hitte extra merkbaar. Bomen kunnen ervoor zorgen dat een omgeving wel 15°C koeler aanvoelt. Ondanks hun potentie worden bomen nog te vaak over het hoofd gezien bij stadsontwikkeling. Het T-Roffa Lab Project in Rotterdam heeft als doel om met behulp van een mobiel bos te onderzoeken hoe we steden samen met bewoners kunnen ontwikkelen en klimaatbestendiger kunnen maken door meer groen te integreren.

Evy Hachmang

Met een volgepakte auto op weg naar Italië, even lekker naar de zon. Niet deze zomer, met temperaturen die op lopen tot 48 graden keren toeristen halsoverkop naar huis. Naast vakantiebestemmingen ervaren ook onze eigen steden problemen door de hitte. Tijdens hittegolven leidt de bebouwde omgeving van steden tot een verontrustend 'hitte-eilandeffect', wat buitengewoon oncomfortabel en gevaarlijk kan worden. Hoe maken we de stad klimaatbestendig? Het T-Roffa Lab gaat deze vraag de komende 24 maanden onderzoeken met een mobiel bos geplaatst op het Handelsplein in Feijenoord; een echt 'levend' lab.

De boom als superheld

Bomen bieden een oplossing voor het creëren van een koelere stad. Op een warme, windstille dag kunnen bomen in een groene buurt ervoor zorgen dat het tot wel 15°C koeler aanvoelt. Bovendien zorgen bomen voor schone lucht om in te ademen, vangen ze neerslag op, bevorderen ze biodiversiteit, verbeteren ze de mentale gezondheid en stimuleren ze lichamelijke activiteit. De lijst van ecosysteemdiensten die bomen leveren lijkt eindeloos.

Evy Hachmang

Bij het ontwerp en de ontwikkeling van openbare ruimten in onze steden komt de plaatsing van bomen als laatste aan bod. Eerst worden wegen, leidingen en gebouwen aangelegd en pas aan het eind van dit proces worden bomen geplaatst. Het gevolg is dat bomen vaak in minder ideale omstandigheden worden geplant en nooit gedijen. Veel bomen hebben daarom moeite om te groeien en worden uiteindelijk ziek of sterven af. Hierdoor kunnen de voordelen die zo hard nodig zijn in onze strijd tegen klimaatverandering niet worden benut. Hoe kunnen we samen onze steden beter ontwerpen met groene infrastructuur in gedachten?

Samen met bewoners

Het T-Roffa Lab bestaat uit 38 verplaatsbare bomen met sensoren. Samen met burgers worden verschillende configuraties bedacht om de koelcapaciteit en gezondheidsvoordelen te meten. Met het bos wordt een nieuwe sociale relatie van co-zorg tussen bomen en burgers geïntroduceerd. Bomen zorgen voor burgers door koelte en andere ecosysteemdiensten te leveren. Burgers zorgen voor de bomen door water te geven en de gezondheid van de bomen in de gaten te houden. Het onderzoeksteam bestaat ook uit lokale organisaties Komovo ontwerpbureau, Plantkundig en Stadswerkerij de Kas.

Unieke samenwerking

Het T-Roffa Lab Project maakt deel uit van het Convergence Programma de samenwerking tussen het Erasmus MC, Erasmus University Rotterdam en TU Delft. Het project wordt gefinancierd door het Resilient Delta Initiative, partners Faculty of Architecture and the Built Environment, en werkt nauw samen met de Gemeente Rotterdam. De onderzoekers zijn Rebecca Price, Daniela Maiullari en Michiel Pouderoijen, en de bewoners van de Kop van Zuid - Entrepotbuurt.

Het T-Roffalab en het Hefhouse zullen de komende twee jaar diverse gezamenlijke onderwijsactiviteiten opstarten. Het HefHouse is een initiatief van de Erasmus Universiteit, specifiek van ErasmusX, waar samen met de Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam/EMI Op Zuid, Albeda College en welzijnsorganisatie SOL een ontmoetingsplek wordt gecreëerd waar buurtbewoners en onderwijsinstellingen met elkaar samenwerken om van elkaar te leren.

Meer verhalen vanuit Convergence - de samenwerking tussen onze universiteit, Erasmus MC en TU Delft: www.convergence.nl