Sandra van Thiel benoemd tot lid KNAW

Prof.dr. Sandra van Thiel, hoogleraar Publiek Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW).

Sandra van Thiel is een toonaangevend onderzoeker op het gebied van uitvoeringsorganisaties en hun relatie met de politiek en overheid. Ze deed onderzoek naar verzelfstandigingsprocessen in westerse landen, waarbij overheidsdiensten overgingen in semi-zelfstandige organisaties, zoals als ProRail of UWV in Nederland. Dit had gevolgen voor de publieke dienstverlening, verantwoording en politiek-bestuurlijke verhoudingen. Van Thiels onderzoek maakt gebruik van inzichten uit de bestuurskunde, rechten, economie, bedrijfskunde en psychologie, en draagt bij aan het publiek debat, met levendige bijdragen in de media, maar ook in parlementaire enquêtes. Ze wordt regelmatig om advies gevraagd door ministeries, uitvoeringsorganisaties, regeringen en parlementen.

Sandra van Thiel “De problematiek rond uitvoeringsorganisaties staat hoog op de politieke agenda. Helaas worden de oplossingen wel nog steeds te vaak in de verkeerde richting gezocht. Structuuroplossingen gaan geen oplossing bieden. Er moet gewerkt worden aan meer vertrouwen en een betere relatie tussen de makers en uitvoerders van beleid.”

Over Sandra van Thiel

Prof. dr. Sandra van Thiel is sinds 2020 verbonden aan het Departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB). Daarvoor was zij hoogleraar Publiek Management aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze heeft meer dan 100 academische publicaties op haar naam staan in diverse tijdschriften en bij uitgeverijen. In 2012 leidde ze een parlementair onderzoek voor de Eerste Kamer naar de gevolgen van verzelfstandiging voor burgers. Sinds 2015 is ze editor-in-chief van het International Journal of Public Sector Management (IJPSM).

Over KNAW

De leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt circa 600 leden en een lidmaatschap is voor het leven. De nieuwe Akademieleden, waaronder Sandra van Thiel, worden op 30 oktober 2023 geïnstalleerd.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl | 0683676038